![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Bengt-Göran 1080 |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Det har nu blivigt dax för mig att inskaffa en riktig husbuss,
men jag skulle vlija ha dragkrok för 3ton på den. Vilka typer är det att möjligt att montera på, mittmotor bakmotor? Får den vara monterad om ramen är kapad för lågt lastgolv? Vad mera är att tänka på ang detta. MVH Bengt-Göran Linköping |
![]() ![]() |
Bertil HBV30 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
Tommy har rätt, inget fordon får i dag registreringbesiktas med enbart 60 mm kula. Tom har också rätt som jag har tolkat reglerna. Med BE får man dra släp med totalvikt över 750 kg efter PB II. Ska vi hårdra det hela så skulle man kunna framföra ekipage med 60 ton tågvikt på BE-körkort! ![]() Numera kan man få max släpvagnsvikt ända upp till 5000 kg även på 50 mm kula, allt beroende på vilken totalvikt och konstruktion fordonet har. Allt är ju lustigt för tidigare fick man dra max 2000 kg på 50 mm kula. Om släpet var försett med kraftigare dragstång kunde man få montera handske för 60 mm. Och då kunde man komma upp i 3500 kg totalvikt på släpet. Och dessa vagnar med förstärkt dragstång tålde att dras efter tunga fordon, men ett släp med handske för 50 mm tålde ej påfrestningarna som blev. Så om man ville söka dispens för 50 mm kula på fordon över 5000 kg totalvikt var man tvungen att ha en flexibel gummiupphängd kula, annars skulle släpet inte hålla sa "fordonsexpert" på dåvarande Trafiksäkerhetsverket. Som tur är tog Bröderna Olsson i Hedemora fram en sådan lösning. Om jag minns rätt kunde man bara få godkänt om dragfordonet vägde under 12000 kg totalvikt. Men NU kan man hänga på en vagn levererad under dom gamla reglernas tid, en vagn med totalvikt 2000 kg med handske för 50 mm kula och klena balkar i dragstången på en buss med totalvikt 32 ton. Nu tål plötsligen dragstången påfrestningarna som blir under färd! ![]() Man kan ju undra hur många regler som skrivits av okunniga s.k. "fordonsexperter" på TSV/VV .... mvh Bertil ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 17th July 2025 - 00:56 |
Designed from: ![]() |