![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Bengt-Göran 1080 |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Det har nu blivigt dax för mig att inskaffa en riktig husbuss,
men jag skulle vlija ha dragkrok för 3ton på den. Vilka typer är det att möjligt att montera på, mittmotor bakmotor? Får den vara monterad om ramen är kapad för lågt lastgolv? Vad mera är att tänka på ang detta. MVH Bengt-Göran Linköping |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej på er i Drag diskutionen.
Jag köpte nn gammal släpkärra till buss med 60kula. den passar till en annan buss som jag har Scania Vabis 1954. Jag ville även kunna dra den efter varan trofast CF 76. På Cf en hade det varit drag och 60 kula förut men jag hade tagit bort det före en resa till Finland på grund av längden 12.6 m drag. Jag ville nu återmontera detta och besikta med drag igen. Men tvärstopp. Buss får endast ha 50 kula nu för tiden. Men inga bekymmer med nymonterning av triplex och både 50&60 kula om jag gorde om den till Pb2. Så nu är gammle trofast Pb 2 med drag både för 50&60 kula inga bekymmer. Det enda bekymmret är att Pb 2 endast kan få 1500kg i kulan men man kan söka dispans för högre efterson tjänstevikten är så högt på fordonet. Jag har inte gjort detta än men kommer att göra det. Tidigare så hade jag 3500 i kulan. Det lustiga i kråksången är att bussar får ha 3500 kg på 50 kula. MEN SOM HAN PÅ BILPROVNINGEN SA. TJATA INTE MED MYNDIGHETE OM OLIKA TOLKNINGAR DET BRUKAR BARA SLUTA I ATT REGLERNA ÄNDRAS OCH TYVÄRR INTE TILL DET BÄTTRE FÖR ER. så ligg lågt och prata med respektive bilprovning om det som ni har bekymmer med. Efter 1 april i år så är det många nya regler som gäller. Ha det så bra i sommarvärmen. Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 16th July 2025 - 01:10 |
Designed from: ![]() |