![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Jag har en liten fundering...
Enda gången jag behöver dra igång ett elverk när vi är ute är egentligen när vi behöver ladda batterierna. Varför då köra ett elverk som producerar 230V spänning för att därefter via laddaren transformera ner det till 24V (eller 27V eller vad de nu lämnar). En tanke var då att göra som folkraceteamen gjorde förr (kanske fortfarande?), montera en generator med tillhörande laddrelä direkt på en motor. Hade ju varit nice att montera en 24V generator på en hyffsat tyst liten motor. Ett problem med det hela är att ju att motorn måste vara varvtalsreglerad för att hålla samma varv vid olika belastning. Gräsklippare t.ex. är ju varvtalsreglerade, men då får man bygga på höjden. Ett annat sätt att lösa det kan ju vara att köpa ett skitbilligt litet elverk på Rusta eller så och demontera generatorn o sätta dit en 24V dito. Man får hitta en tillräckligt liten generator bara, annars blir det nog för tungt att dra runt. Det optimala hade ju varit en vattenkyld motor som man kunde kopplat ihop med bussens kylsystem. Någon som testat en lösning liknande den ovan? Skall jag lägga ner funderingarna? -------------------- |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej på er i diskutionen.
Jag har även den åsikten sen 1986 att det ska vara en 24 voltsgenerator för laddningen. Vad behöver man 220 volt till? Kanske till kaffebryggaren och micron om man inte även där kör på 24 volt. Vist har vi 220v i busen men via omformare en på 150w och en på 2000w den på 150w går til tv och den större till damsugare och fruns hårfö. När vi är ute så vill vi ha tyst inget elverk som skal stå och brumma medans man lagar mat eller sitter och gottar sig med en kall öl som kommer från det kompressordrivna 24 volts kylskåpet. En generator på 24 volt laddar upp batterierna avsevärt fortare än omvägen via 220v och laddare. Har man en 55amp vanlig lastbilsgenerator och ersätter generatorns ordinarie laddningsrelå med en TWC eller Laddac (det är en regulator som känner av batterispänningenmera exakt.) Man får då ut max laddning av generatorn. Man kör denna endast vid behov och inte när man kan störa någon. 220volts omvandlaren är tyst 220 volt och fins även i sinusvåg om man nu har så känslig apperatur. När det gäller drivkraften så är det att föredra en vattenkyld motor som någon nämde. Dom äldre maskinerna som satt i kylaggregaten var luftkylda och många av märket Petter dom fans både 1 och 2 cylindriga, men inte ljudlösa i Thermo Kings äldre maskiner satt det en encylindrig vattenkyld amerekansk motor av märket Onan tyst och fin om man modifiera ljud dämpaen. Nu för tiden så sitter det Kubota i Carrier och Lumiko aggregaten Svenska Hultsteins sitter det en Lumbardini i I Thermo Kings aggregat sitter en Thermo King motor men i grund och botten är det en Yanmar. alla är nu vatten kylda. Det som Tom skrev om varvtalsregukator. Den är inbyggt i diselmotorn den håller konstant varv, men varvtalet är inte nödvändigt vid en 24 volts växelströmsgenerator den avger 24 volt likspänning. Det var min del av diskutionen och är någon intreserad så fins det gott om beg motorer i olika fabrikat och storlekar hos mig som jag plockat ur krockade och skrotade aggregat. Tommy HBV1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 17th May 2025 - 14:59 |
Designed from: ![]() |