![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Oskar HBV 213 |
![]()
Inlägg
#1
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 28-April 09 Medlemsnummer: 1014 ![]() |
Halloj, nu är vi igång för fullt med renoveringen av 86:an o jag ska i dagarna ta tag i att dra lite el. Bussen (motor lysen osv) går på 24 v. Bodelen kommer att fokuseras på 12v då tillgång till 230 troligen inte kommer vara så stor dit vi ska. Min fråga är om någon har några goda råd av egna eller andras tidigare erfarenheter. Jag har gått el programmet så har nog endel baskunskap, men tänkte de kanske fanns lite goda råd eller missar som man kan slippa o gå på.
Kommer köpa två nya fritidsbatterier till en början o paralellkoppla då jag hört att de är bättre o belasta två samtidigt då ampere timmarna alltid räknas efter utag på 5 amp eller nått sånt. Sen blir de o dra matning till en panel med brytare o säkringar och sen kabel vidare ut till diverse belysning fläkt osv. Som sagt har ni gjort nån miss ni kan varna för så är jag tacksam. Tack på förhand /en ivrig bussfixare. -------------------- ...jag vill ha raka rör och inga vattenlås...
|
![]() ![]() |
Oskar HBV 213 |
![]()
Inlägg
#2
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 28-April 09 Medlemsnummer: 1014 ![]() |
Väldigt skoj att hitta det här forumet!
Jag tror ändå det blir delade system då jag har en del större förbrukare på 12 v och de krävs så stora o kostsamma omformare för att lösa det, sedan ser jag inte något större problem med att köra det på 12 v Jag undrar: beg gel batterier!? Jag har aldrig ens tänkt tanken på beg batterier. vart hittar man det? jag bor på Gotland = farligt gods att skicka batterier. Är de ens något att tänka på för min del? Mathias: 640 Ah låter inte helt fel det nej ![]() -------------------- ...jag vill ha raka rör och inga vattenlås...
|
*Mathias |
![]()
Inlägg
#3
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
För att förtydliga.
I grunden håller jag helt med Tommy HBV 1 om principen att minimera antalet omformare. Det blir en massa "dögång" i dessa, så där det inte har varit alltför stor skillnad har jag löpandes valt 24 volt istället för 12. Utan det är just den typ av elekronik som jag inte för en rimlig peng har hittat till 24 v som jag köpt i 12 v. DVS integrerade ledlampor, tv, bilstereo och liknande.Den totala strömförbrukningen på dessa är trots allt ganska liten och med min140 A generator så är dögången för omformningen för laddningen till mitt 12 v system är begränsad. Vattenpumpar, fläktar, glödljus, kyl, inverter går på 24 volt. Stora förbrukar bör ligga på samma system som bussens generator. Ang batterier så köpta jag beg batterier från ett sjukhus. Dessa var utbytta från någon batteribackup som byts vartannat år på intensiven och hade stått kopplat tillsammans hela tiden. Men det är en rejäl ballast att bära. Bara batterier väger ca 1 ton. Mvh Mathias Väldigt skoj att hitta det här forumet! Jag tror ändå det blir delade system då jag har en del större förbrukare på 12 v och de krävs så stora o kostsamma omformare för att lösa det, sedan ser jag inte något större problem med att köra det på 12 v Jag undrar: beg gel batterier!? Jag har aldrig ens tänkt tanken på beg batterier. vart hittar man det? jag bor på Gotland = farligt gods att skicka batterier. Är de ens något att tänka på för min del? Mathias: 640 Ah låter inte helt fel det nej ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 16th May 2025 - 02:28 |
Designed from: ![]() |