![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Oskar HBV 213 |
![]()
Inlägg
#1
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 28-April 09 Medlemsnummer: 1014 ![]() |
Halloj, nu är vi igång för fullt med renoveringen av 86:an o jag ska i dagarna ta tag i att dra lite el. Bussen (motor lysen osv) går på 24 v. Bodelen kommer att fokuseras på 12v då tillgång till 230 troligen inte kommer vara så stor dit vi ska. Min fråga är om någon har några goda råd av egna eller andras tidigare erfarenheter. Jag har gått el programmet så har nog endel baskunskap, men tänkte de kanske fanns lite goda råd eller missar som man kan slippa o gå på.
Kommer köpa två nya fritidsbatterier till en början o paralellkoppla då jag hört att de är bättre o belasta två samtidigt då ampere timmarna alltid räknas efter utag på 5 amp eller nått sånt. Sen blir de o dra matning till en panel med brytare o säkringar och sen kabel vidare ut till diverse belysning fläkt osv. Som sagt har ni gjort nån miss ni kan varna för så är jag tacksam. Tack på förhand /en ivrig bussfixare. -------------------- ...jag vill ha raka rör och inga vattenlås...
|
![]() ![]() |
Oskar HBV 213 |
![]()
Inlägg
#2
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 28-April 09 Medlemsnummer: 1014 ![]() |
Då förstår jag vad du menar. Det är sättet och färgerna jag kommer att använda. Funderar på en sak, hur är de med jordning av både 12 och 24v system i samma kaross?
-------------------- ...jag vill ha raka rör och inga vattenlås...
|
*Mathias |
![]()
Inlägg
#3
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Hej,
svagströmsystemens minus (-) är detsamma som dess nolla. Du kan koppla alla nollor för svagströmssystemet i chassiet oavsett strömstyrka. Du kan dessutom koppla skyddsjord från 230 v systemet där. Det är dock att föredra direktjordning på batteriet för de större strömförbrukarna. När jag drog min el till min buss var jag först inne på att dra allt i 24 volt, men det betydligt dyrare med all tilläggsutrustning som massproduceras för 12 volt. Jag har idag ett 12v och ett 24 voltssystem med laddning från 24 voltssustemet till 12 volt. Dessutom ett 230 v system med inverter och elverk draget från mitt 24 v batteripack. Det var när jag kom till stereo installationen jag inåg problemet med omvandlare och annat då de överbelastades så fort man "poppade" ordentligt. Jag har laddat på rejält med batterier av gel-typ 640 Ah 24 volt och 160 AH 12 volt. Köpta begagnade för en vettig peng. Dock viktigt att de är i likvärdig kondition!!! Färdig, det kommer man aldrig att bli, det är de nya lösningarna man finner som är det roliga! Då förstår jag vad du menar. Det är sättet och färgerna jag kommer att använda. Funderar på en sak, hur är de med jordning av både 12 och 24v system i samma kaross? |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 15th May 2025 - 23:49 |
Designed from: ![]() |