![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Oskar HBV 213 |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 28-April 09 Medlemsnummer: 1014 ![]() |
Halloj, nu är vi igång för fullt med renoveringen av 86:an o jag ska i dagarna ta tag i att dra lite el. Bussen (motor lysen osv) går på 24 v. Bodelen kommer att fokuseras på 12v då tillgång till 230 troligen inte kommer vara så stor dit vi ska. Min fråga är om någon har några goda råd av egna eller andras tidigare erfarenheter. Jag har gått el programmet så har nog endel baskunskap, men tänkte de kanske fanns lite goda råd eller missar som man kan slippa o gå på.
Kommer köpa två nya fritidsbatterier till en början o paralellkoppla då jag hört att de är bättre o belasta två samtidigt då ampere timmarna alltid räknas efter utag på 5 amp eller nått sånt. Sen blir de o dra matning till en panel med brytare o säkringar och sen kabel vidare ut till diverse belysning fläkt osv. Som sagt har ni gjort nån miss ni kan varna för så är jag tacksam. Tack på förhand /en ivrig bussfixare. -------------------- ...jag vill ha raka rör och inga vattenlås...
|
![]() ![]() |
Bertil HBV30 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
Jodå, nog kan jag dela med mig av misstag ... Och förhoppningsvis något du har nytta av. Du gör helt rätt, man ska undvika göra om samma misstag som andra har gjort! ![]() Tipset från HBV120 är inte alls fel, men vissa prylar du installerar går kanske på 12V och det kan du lösa med en omvandlare för dom förbrukarna. Alla lampor byter du ju ut till LED med den spänning du har valt i bodelssystemet. Första jag tycker du ska göra är att kolla med Tommy HBV1 vad begagnade gel-batterier kostar och jämföra med "Fritidsbatterier". I mina ögon är dom betydligt mer prisvärda på mer än ett sätt. Vi har valt 2x12V gelbatterier kopplade för 12 V, och vår kyl (som bara går på el) funkar i sex dygn med dom batterierna. Dom batterierna klår fyra "Fritidsbatterier" utan att tveka! Det var vad vi hade i förra bussen. Dessa gelbatterier jag har haft kopplade både för 24V och 12V men jag märkte ingen skillnad alls i "drifttid". Vi valde just 12V för att vi har EN solpanel på 50W som lämnar just 12V. Hade jag inte haft solpanelen hade vi också haft 24V i bodelen. En sak jag har hängt upp mig på i nuvarande buss (som jag inte byggt själv) är att elcentralen för bodelen sitter mot ytterväggen bakom "Långe-Jan-pannan" som står vid mittgången. Gissa om det är svårt att komma åt. Snåla inte med kabelarean, dra gärna fram grova kablar till strategiska punkter där du kan ha "undercentraler" och dra sedan kortare kablar med mindre area till förbrukaren. Det gör också att du kan ha fler säkringar utan att dra en massa kabel. Det är ju synd om kortslutning vid en sänglampa ska stänga av all belysning i sovrum och kök, kanske även vattenpumpen ... ![]() I nuvarande buss är ledningarna av fel färg: svart eller blå = plus och brun = minus. När du säljer bussen kan det vara en fördel att du har valt RÖD = PLUS och SVART = MINUS. Lite nyfiken: jag är el-teletekniker med inriktning på datateknik/PC. Min son är elektriker med inriktning på kraft. Vi pratar inte riktigt samma språk när det gäller el. Vad har du för inriktning? (Är du också "kattskinnselektriker" så visste du vilka färger kablarna ska ha ...) Lycka till! mvh Bertil ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 16th May 2025 - 00:27 |
Designed from: ![]() |