![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]() ![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Hej!
Förra helgen fungerade vår webasto alldeles utmärkt (27 grader i bussen) ända tills på söndagen. Då ville den inte längre tända. Jag TROR att det är en 2010?! Jag bytte filter idag och testade lite. Diesel verkar komma fram som det skall. När jag sätter igång den så startar pump och fläkten sedan provar den att tända under ca 15 sekunder, då kommer det även lite rök från den (antar att det är oförbränd diesel). Därefter slutar den försöka tända och kontrollampan släcks men pump och fläkt fortsätter att gå. Har kollat termostat och överhettningsskydd (antar att den inte alls skulle starta om det var något av dessa), men de båda släpper igenom ström som de skall. Har även öppnat till brännkammaren för att se om den var igenbekad, men det såg rätt OK ut. Jag antar att det har något med själva tändaren att göra men vet inte riktigt hur jag skall angripa problemet och få den att tända. Snälla hjälp ![]() -------------------- |
![]() ![]() |
Charsten HBV 21 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Kolla så att du har ström, det viktigaste förutom bränsle är ström, jag hade problem med min oxå och då hade jag dålig jord....så mitt första tips blir att du startar bussen eller har laddaren igång så du verkligen har 24 volt in i värmaren.
Kolla dessutom att porslinet på elektoderna är helt, om det är trasigt tänder den inte heller. Charsten 21 -------------------- Mercedesåkare
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 15th May 2025 - 18:54 |
Designed from: ![]() |