Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Webasto, vill inte elda
Tom HBV168
inlägg 31 Jan 2009, 22:39
Inlägg #1

Gold Member

Grupp: Admin
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558

Hej!

Förra helgen fungerade vår webasto alldeles utmärkt (27 grader i bussen) ända tills på söndagen. Då ville den inte längre tända. Jag TROR att det är en 2010?!
Jag bytte filter idag och testade lite. Diesel verkar komma fram som det skall. När jag sätter igång den så startar pump och fläkten sedan provar den att tända under ca 15 sekunder, då kommer det även lite rök från den (antar att det är oförbränd diesel). Därefter slutar den försöka tända och kontrollampan släcks men pump och fläkt fortsätter att gå.
Har kollat termostat och överhettningsskydd (antar att den inte alls skulle starta om det var något av dessa), men de båda släpper igenom ström som de skall. Har även öppnat till brännkammaren för att se om den var igenbekad, men det såg rätt OK ut.

Jag antar att det har något med själva tändaren att göra men vet inte riktigt hur jag skall angripa problemet och få den att tända.
Snälla hjälp smile.gif

--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Tommy HBV 1
inlägg 11 Feb 2009, 09:58
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Hej.
Du kan lätt testa värmaren på detta sätt.
Öppna värmaren och vrid ut enheten så att du ser elektråder och munstycke.

Kontroll av bränsle tillförsel.
Koppla bort tändkablarna på elektråderna och häng dom vid sidan ej nära chassi jord.
Tapa för fotocellen så att den blir mörk. (det går bra att lägga över fingret oxå)
Starta värmaren och kontrolera munstycket efter ca10-15 sec så skall det komma bränsle ur munstycket ta bort fingret eller tapen och belys fotocellen då ska bränslet fotsätta att spruta ur munstycket. Det skall komma en jämn och fin dimma ur det ingen stråle.

Funkar detta så har du inte fel på bränslet.

Kontroll av tändelektroder.
Nu tar du bort kablarna på magnetventilen (en liten spole med två kablar på)
Sätt tillbaka kablarna på tändelektråderna
Gör på samma sätt som förut (tapa eller håll fingret för fotocellen.)
Starta värmaren och kontrolera fotocellen det skall komma en gnista så länge fotocellen är täckt (mörk) ta bort fingret då ska gnistan sluta. täck fotocellen då ska gnistan åter komma.
Funkar detta då är det inget fel på tändgnistan.
Avståndet mellan elektråderna skall vara höjd 8 mm från centrum munstycke hål. samt avstånd mellan elektråder skall vara 4.5 mm

När det gäller bränsle ledningarna så är det inte vanligt att man behöver lufta utan det brukar sköta sig själv. Men viktigt är renheten på bränslet. Använd aldrig ett bränslefilter avsett för bensin. det luddar och lägger igen sil och munstycke. Har du kollat silen vid inloppet på pumpen?
Sist men inte minst SITTER SLANGARNA RÄTT SUG RETUR

Hälsningar
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet
Tom HBV168   Webasto   31 Jan 2009, 22:39
*Patrik   Hej jag tycker du ska testa och byta insprutningsm...   2 Feb 2009, 18:53
Tom HBV168   Tackar för tipset! Allt verkar ju ok med tän...   2 Feb 2009, 19:28
Tommy HBV 1   Hej Tom. Det stämmer som Patrik säger kolla muns...   2 Feb 2009, 20:49
Anders HBV 162   [b]Hej pÃ¥ er , här kommer en till som inte kan f...   10 Feb 2009, 16:32
*Patrik   Hej har du bytt bränsleledning mÃ¥ste du lufta de...   10 Feb 2009, 21:36
Anders HBV 162   Tack , hoppas att det är sÃ¥ enkelt,skall testa d...   11 Feb 2009, 01:15
Tommy HBV 1   Hej. Du kan lätt testa värmaren pÃ¥ detta sätt....   11 Feb 2009, 09:58
Anders HBV 162   Tack Tommy , för en mycket utförlig beskrivning...   11 Feb 2009, 12:00
Anders HBV 162   Hej igen , nu har jag testat allt möjligt. Det ko...   27 Feb 2009, 13:35
Charsten Hjulia HBV21   Kolla sÃ¥ att du har ström, det viktigaste förut...   27 Feb 2009, 16:57
Anders HBV 162   Hej, i gÃ¥r hittade jag felet.En liten spricka i k...   1 Mar 2009, 11:52
Anders HBV 162   Dröm om den lycka som varar för evigt :cry: , n...   1 Mar 2009, 17:55
Mats HBV 133   Hej Anders Läste om dina bravader :chock och kun...   2 Mar 2009, 00:28
Anders HBV 162   Hej igen , just inkommen frÃ¥n bussen.Har precis...   2 Mar 2009, 16:24
Anders HBV 162   En snabb komplettering bara till mina tidigare inl...   6 Mar 2009, 16:36
Carl-Albin HBV72   Bästa tipset är att du ringer Tommy HBV 1 eller...   6 Mar 2009, 17:35
Anders HBV 162   Hej,i dag har jag monterat den tändspole , som To...   11 Mar 2009, 17:52

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 15th May 2025 - 18:51
Designed from: InfinityStyles.com