Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Skiljerelä, eller annan lösning?
Tom HBV168
inlägg 30 Jan 2009, 12:54
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Hej!

I förra fredagens chatt påbörjades ett mycket intressant ämne som jag skulle vilja att vi tar upp igen (Tommy)!

Ämnet berörde bl.a. laddning av batteribankar och såklart har jag frågor i amnet:
Kan någon förklara för mig varför det är förkastligt att via vanligt skiljerelä styrt av D+ på generatorn koppla ihop och därmed ladda båda batteribankarna samtidigt efter start?
Är det någon skillnad om man använder ett spänningsstyrt skiljerelä?

Det jag är ute efter är ju såklart att båda batteribankarna skall laddas så fort man startar motorn. Alltså har man en batteribank till själva bussen och dess elektronik och en separat bank till bodelen (pumpar, belysning, TV, u name it).

Jag hade tänkt använda artikelnummer 58404043 från http://www.abkati.se/abkati_pdf/katalogdel...atalogdel_F.pdf men kanske det är bättre att lösa det med ett spänningsstyrt relä eller rent av starta på bodelsbanken och ha startbatterierna som backup?



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Tom HBV168
inlägg 31 Jan 2009, 23:27
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



OK, nu fattar jag vad du menar med att spänningen gör att generatorn inte ger max laddningsström!
Dock finns ju (dyra) automatiska lösningar i form av laddningsfördelare (nu har vi passerat skiljerelästadiet). Denna t.ex.: http://www.odelco.se/webshop/laddford/cd75150.html
Jag saxar lite från sidan:
Laddningsfördelningen sker enligt principen, att mest urladdad batteribank får största laddningsströmmen.
Via den andra ingången kan man sänka laddningsspänningen till startbatteriet med 0,7 V, så att det inte överladdas. Detta är en fördel bl.a. när man har en stor batteribank till förbrukningen och behöver köra länge för att den skall bli full. Eller har en laddningsregulator som lämnar högre spänning än normalt. Eller har olika typer av batterier till förbrukning och start.

Den mest kostnadseffektiva lösningen verkar ju dock vara att helt enkelt i normalfallet starta på bodelsbatterierna och ta till startbatterierna endast i nödfall som du säger.
Jag ger mig dock tusan på att jag kommer att glömma "FÖRSTA STOPP BRYTARE UR", fast när man upptäckt hur jobbigt DET är så kanske man anstränger sig för att komma ihåg det lite mer? smile.gif

Vart kan man hitta strömbrytare som klarar alla dessa ampere? Och var kan man hitta 50 kvadrats kabel för ändamålet?

Stort tack för din redogörelse!



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 15th May 2025 - 03:29
Designed from: InfinityStyles.com