![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]() ![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Hej!
I förra fredagens chatt påbörjades ett mycket intressant ämne som jag skulle vilja att vi tar upp igen (Tommy)! Ämnet berörde bl.a. laddning av batteribankar och såklart har jag frågor i amnet: Kan någon förklara för mig varför det är förkastligt att via vanligt skiljerelä styrt av D+ på generatorn koppla ihop och därmed ladda båda batteribankarna samtidigt efter start? Är det någon skillnad om man använder ett spänningsstyrt skiljerelä? Det jag är ute efter är ju såklart att båda batteribankarna skall laddas så fort man startar motorn. Alltså har man en batteribank till själva bussen och dess elektronik och en separat bank till bodelen (pumpar, belysning, TV, u name it). Jag hade tänkt använda artikelnummer 58404043 från http://www.abkati.se/abkati_pdf/katalogdel...atalogdel_F.pdf men kanske det är bättre att lösa det med ett spänningsstyrt relä eller rent av starta på bodelsbanken och ha startbatterierna som backup? -------------------- |
![]() ![]() |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
OK, nu fattar jag vad du menar med att spänningen gör att generatorn inte ger max laddningsström!
Dock finns ju (dyra) automatiska lösningar i form av laddningsfördelare (nu har vi passerat skiljerelästadiet). Denna t.ex.: http://www.odelco.se/webshop/laddford/cd75150.html Jag saxar lite från sidan: Laddningsfördelningen sker enligt principen, att mest urladdad batteribank får största laddningsströmmen. Via den andra ingången kan man sänka laddningsspänningen till startbatteriet med 0,7 V, så att det inte överladdas. Detta är en fördel bl.a. när man har en stor batteribank till förbrukningen och behöver köra länge för att den skall bli full. Eller har en laddningsregulator som lämnar högre spänning än normalt. Eller har olika typer av batterier till förbrukning och start. Den mest kostnadseffektiva lösningen verkar ju dock vara att helt enkelt i normalfallet starta på bodelsbatterierna och ta till startbatterierna endast i nödfall som du säger. Jag ger mig dock tusan på att jag kommer att glömma "FÖRSTA STOPP BRYTARE UR", fast när man upptäckt hur jobbigt DET är så kanske man anstränger sig för att komma ihåg det lite mer? ![]() Vart kan man hitta strömbrytare som klarar alla dessa ampere? Och var kan man hitta 50 kvadrats kabel för ändamålet? Stort tack för din redogörelse! -------------------- |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 15th May 2025 - 03:29 |
Designed from: ![]() |