Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> SkiljerelĂ€, eller annan lösning?
Tom HBV168
inlägg 30 Jan 2009, 12:54
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Frćn: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Hej!

I förra fredagens chatt pÄbörjades ett mycket intressant Àmne som jag skulle vilja att vi tar upp igen (Tommy)!

Ämnet berörde bl.a. laddning av batteribankar och sĂ„klart har jag frĂ„gor i amnet:
Kan nÄgon förklara för mig varför det Àr förkastligt att via vanligt skiljerelÀ styrt av D+ pÄ generatorn koppla ihop och dÀrmed ladda bÄda batteribankarna samtidigt efter start?
Är det nĂ„gon skillnad om man anvĂ€nder ett spĂ€nningsstyrt skiljerelĂ€?

Det jag Àr ute efter Àr ju sÄklart att bÄda batteribankarna skall laddas sÄ fort man startar motorn. AlltsÄ har man en batteribank till sjÀlva bussen och dess elektronik och en separat bank till bodelen (pumpar, belysning, TV, u name it).

Jag hade tÀnkt anvÀnda artikelnummer 58404043 frÄn http://www.abkati.se/abkati_pdf/katalogdel...atalogdel_F.pdf men kanske det Àr bÀttre att lösa det med ett spÀnningsstyrt relÀ eller rent av starta pÄ bodelsbanken och ha startbatterierna som backup?



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Tommy HBV 1
inlägg 31 Jan 2009, 23:02
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Frćn: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
Jag skall nu försöka redogöra min erfarenhet vad det gÀller inkoppling av start och bodelsbatterier.

Man har tvÄ av varandra helt oberoende batteripack. bÄda Àr dimitionerade med en kabelarea pÄ minst 35 kvadrat, Àr kabel lÀngden lÀngre Àn 3 meter bör man ha 50 kvadrat. detta gÀller Àven pÄ minus sidan.
Man jordförbinder varge 24 volts pack till Jord Chassi.

Startbatteri
Plusspolen pÄ batteripack 1 vi kallar det startbatteri drar man till en manuell huvudstrÀmbrytare och ansluter till den ena anslutningen vi kallar den anslutning (1) Den andra anslutningen (2) ansluter man batterikabelen som gÄr till startmotorn.

Bodelsbatteri
Plusspolen pÄ Batteripack 2 vi kallar det bodelsbatteri drar man till en manuellströmbrytare och ansluter till anslutning (1) den andra anslutningen nr (2) pÄ bodelsbrytaren drar man en kabel till anslutning (2) till Startbatteriets huvudströmsbrytare.

Funktionen med detta Àr att man kan samköra bÄda systemen samtidigt och man kan anvÀnda ett i taget om man vill.

Jag gör som sÄ
att nÀr jag startar hemmifrÄn pÄ min resa sÄ har jag bÄda batteripacken anslutna. vid första stoppet sÄ tar jag ur brytaren för startbatterierna och lÀgger pÄ instrumentbrÀdan vÀl synlig sÄ jag vet att den Àr dÀr. Vid det stoppet Àr bÄda batteripacken full laddade.
Resan fortsÀtter nu endast pÄ bodelsbatterierna som dÄ Àr anslutna till allt vad som gÀller el i bussen. Startbatterierna stÄr helt frÄnkopplade.
NÀr man sen startar efter nÄgra nÀtters stillestÄnd sÄ startar man som vanligt pÄ bodelsbatterierna och generatorn fÄr dÄ ladda mot ett batteripack som har lÄg spÀnningspotentsial vi leker med tanken att batteriet har endast 20 volt kvar, alltsÄ generatarn ger vad batteriet krÀver.
Om inte bussen skulle starta sÄ slÄr man pÄ brytaren för startbatterierna och startar bussen. nÀr bussen startat sÄ slÄr man av startbatteriet igen och lÀgger tillbaka nyckelen pÄ instrumentbrÀdan. Startbatterierna har endast utfört en start och behöver inte laddas utan bodelen skall ha allt.

Om vi nu tĂ€nker pĂ„ skiljerelĂ€er och dioder spĂ€nningsvakter mm mm sĂ„ fungerar det ocksĂ„ men vi fĂ„r inte samma laddningsefekt pĂ„ bodelsbatterierna. Anledningen Ă€r att generatorn styrs av ett laddningsrelĂ„ som Ă€r spĂ€nnings styrt ju högre spĂ„nningen kommer upp ju mindre ström (amp) lĂ€mnar generatorn. Är startbatterierna med i inkopplingen som dĂ„ Ă€r full laddade sĂ„ skickar den signalen till regulatorn att jag behöver ingen mera ström och laddningen blir dĂ„ mindre.

Jag vet att mÄnga pÄstÄr att nÀr batteripacken blir samankopplade sÄ jÀmnar det ut sig. men fel tycker jag.

JÀmnför med tvÄ hinkar vatten ena hinken tom den andra full.Hinkarna fylls allt saktare allteftersom dom nÄr kanten. Ena hinken Àr tom sÄ dÀr kan man fylla pÄ med fullt flöde. den andra Àr full och vill inte ha nÄgot. Om man nu gÄr pÄ den teorin att man tömmer över halva hinken till den andra, dÄ Àr man ju redan halvÀgs pÄ laddningen och flödet minskar,
Samtidigt att strömen flyter frÄn startbatteriet till bodelsbatteriet.

Jag har kollat detta mycket noga och det visar sig att nÀr jag startar pÄ förbrukade bodelsbatterier sÄ laddar generatorn ca 65 amp och slÄr jag pÄ startbatterierna sÄ sjunker laddningen till ca 25 amp, slÄr jag av igen sÄ laddar det 65amp.
Jag Àr övertygat att detta ger bÀsta laddningen och det har funkat sen 1986. jag har vid tvÄ tillfÀllen fÄtt anvÀnda startbatterierna för att komma igÄng sÄ det har inte varit nÄgon risk för glömska och att bli strömlös.
( FÖRSTA STOPP BRYTARE UR)

Detta var ett lÄngt innlÀgg. jag försökte att göra ett kopplings schema men misslyckades. Àr nÄgon intreserad sÄ hör av er.

Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 15th May 2025 - 05:09
Designed from: InfinityStyles.com