![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]() ![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Frćn: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Hej!
I förra fredagens chatt pĂ„börjades ett mycket intressant Ă€mne som jag skulle vilja att vi tar upp igen (Tommy)! Ămnet berörde bl.a. laddning av batteribankar och sĂ„klart har jag frĂ„gor i amnet: Kan nĂ„gon förklara för mig varför det Ă€r förkastligt att via vanligt skiljerelĂ€ styrt av D+ pĂ„ generatorn koppla ihop och dĂ€rmed ladda bĂ„da batteribankarna samtidigt efter start? Ăr det nĂ„gon skillnad om man anvĂ€nder ett spĂ€nningsstyrt skiljerelĂ€? Det jag Ă€r ute efter Ă€r ju sĂ„klart att bĂ„da batteribankarna skall laddas sĂ„ fort man startar motorn. AlltsĂ„ har man en batteribank till sjĂ€lva bussen och dess elektronik och en separat bank till bodelen (pumpar, belysning, TV, u name it). Jag hade tĂ€nkt anvĂ€nda artikelnummer 58404043 frĂ„n http://www.abkati.se/abkati_pdf/katalogdel...atalogdel_F.pdf men kanske det Ă€r bĂ€ttre att lösa det med ett spĂ€nningsstyrt relĂ€ eller rent av starta pĂ„ bodelsbanken och ha startbatterierna som backup? -------------------- |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Frćn: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Jag skall nu försöka redogöra min erfarenhet vad det gĂ€ller inkoppling av start och bodelsbatterier. Man har tvĂ„ av varandra helt oberoende batteripack. bĂ„da Ă€r dimitionerade med en kabelarea pĂ„ minst 35 kvadrat, Ă€r kabel lĂ€ngden lĂ€ngre Ă€n 3 meter bör man ha 50 kvadrat. detta gĂ€ller Ă€ven pĂ„ minus sidan. Man jordförbinder varge 24 volts pack till Jord Chassi. Startbatteri Plusspolen pĂ„ batteripack 1 vi kallar det startbatteri drar man till en manuell huvudstrĂ€mbrytare och ansluter till den ena anslutningen vi kallar den anslutning (1) Den andra anslutningen (2) ansluter man batterikabelen som gĂ„r till startmotorn. Bodelsbatteri Plusspolen pĂ„ Batteripack 2 vi kallar det bodelsbatteri drar man till en manuellströmbrytare och ansluter till anslutning (1) den andra anslutningen nr (2) pĂ„ bodelsbrytaren drar man en kabel till anslutning (2) till Startbatteriets huvudströmsbrytare. Funktionen med detta Ă€r att man kan samköra bĂ„da systemen samtidigt och man kan anvĂ€nda ett i taget om man vill. Jag gör som sĂ„ att nĂ€r jag startar hemmifrĂ„n pĂ„ min resa sĂ„ har jag bĂ„da batteripacken anslutna. vid första stoppet sĂ„ tar jag ur brytaren för startbatterierna och lĂ€gger pĂ„ instrumentbrĂ€dan vĂ€l synlig sĂ„ jag vet att den Ă€r dĂ€r. Vid det stoppet Ă€r bĂ„da batteripacken full laddade. Resan fortsĂ€tter nu endast pĂ„ bodelsbatterierna som dĂ„ Ă€r anslutna till allt vad som gĂ€ller el i bussen. Startbatterierna stĂ„r helt frĂ„nkopplade. NĂ€r man sen startar efter nĂ„gra nĂ€tters stillestĂ„nd sĂ„ startar man som vanligt pĂ„ bodelsbatterierna och generatorn fĂ„r dĂ„ ladda mot ett batteripack som har lĂ„g spĂ€nningspotentsial vi leker med tanken att batteriet har endast 20 volt kvar, alltsĂ„ generatarn ger vad batteriet krĂ€ver. Om inte bussen skulle starta sĂ„ slĂ„r man pĂ„ brytaren för startbatterierna och startar bussen. nĂ€r bussen startat sĂ„ slĂ„r man av startbatteriet igen och lĂ€gger tillbaka nyckelen pĂ„ instrumentbrĂ€dan. Startbatterierna har endast utfört en start och behöver inte laddas utan bodelen skall ha allt. Om vi nu tĂ€nker pĂ„ skiljerelĂ€er och dioder spĂ€nningsvakter mm mm sĂ„ fungerar det ocksĂ„ men vi fĂ„r inte samma laddningsefekt pĂ„ bodelsbatterierna. Anledningen Ă€r att generatorn styrs av ett laddningsrelĂ„ som Ă€r spĂ€nnings styrt ju högre spĂ„nningen kommer upp ju mindre ström (amp) lĂ€mnar generatorn. Ăr startbatterierna med i inkopplingen som dĂ„ Ă€r full laddade sĂ„ skickar den signalen till regulatorn att jag behöver ingen mera ström och laddningen blir dĂ„ mindre. Jag vet att mĂ„nga pĂ„stĂ„r att nĂ€r batteripacken blir samankopplade sĂ„ jĂ€mnar det ut sig. men fel tycker jag. JĂ€mnför med tvĂ„ hinkar vatten ena hinken tom den andra full.Hinkarna fylls allt saktare allteftersom dom nĂ„r kanten. Ena hinken Ă€r tom sĂ„ dĂ€r kan man fylla pĂ„ med fullt flöde. den andra Ă€r full och vill inte ha nĂ„got. Om man nu gĂ„r pĂ„ den teorin att man tömmer över halva hinken till den andra, dĂ„ Ă€r man ju redan halvĂ€gs pĂ„ laddningen och flödet minskar, Samtidigt att strömen flyter frĂ„n startbatteriet till bodelsbatteriet. Jag har kollat detta mycket noga och det visar sig att nĂ€r jag startar pĂ„ förbrukade bodelsbatterier sĂ„ laddar generatorn ca 65 amp och slĂ„r jag pĂ„ startbatterierna sĂ„ sjunker laddningen till ca 25 amp, slĂ„r jag av igen sĂ„ laddar det 65amp. Jag Ă€r övertygat att detta ger bĂ€sta laddningen och det har funkat sen 1986. jag har vid tvĂ„ tillfĂ€llen fĂ„tt anvĂ€nda startbatterierna för att komma igĂ„ng sĂ„ det har inte varit nĂ„gon risk för glömska och att bli strömlös. ( FĂRSTA STOPP BRYTARE UR) Detta var ett lĂ„ngt innlĂ€gg. jag försökte att göra ett kopplings schema men misslyckades. Ă€r nĂ„gon intreserad sĂ„ hör av er. Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 15th May 2025 - 05:09 |
Designed from: ![]() |