![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]() ![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Hej!
I förra fredagens chatt påbörjades ett mycket intressant ämne som jag skulle vilja att vi tar upp igen (Tommy)! Ämnet berörde bl.a. laddning av batteribankar och såklart har jag frågor i amnet: Kan någon förklara för mig varför det är förkastligt att via vanligt skiljerelä styrt av D+ på generatorn koppla ihop och därmed ladda båda batteribankarna samtidigt efter start? Är det någon skillnad om man använder ett spänningsstyrt skiljerelä? Det jag är ute efter är ju såklart att båda batteribankarna skall laddas så fort man startar motorn. Alltså har man en batteribank till själva bussen och dess elektronik och en separat bank till bodelen (pumpar, belysning, TV, u name it). Jag hade tänkt använda artikelnummer 58404043 från http://www.abkati.se/abkati_pdf/katalogdel...atalogdel_F.pdf men kanske det är bättre att lösa det med ett spänningsstyrt relä eller rent av starta på bodelsbanken och ha startbatterierna som backup? -------------------- |
![]() ![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Jag hade tänkt att koppla det hela så här:
![]() Men det kanske är läge att fundera ut en annan lösning på det hela? En laddningsfördelare eller spänningsstyrt skiljerelä är kanske på sin plats? Att köra med manuell strömbrytare tror jag inte funkar rent praktiskt - man kommer till 100% att glömma slå om den titt som tätt ![]() En generator laddar bara max vad den är specificerad för, och det enda som händer om man har för många AH i sin batteribank är ju att den inte hinnar ladda alla om man inte kör generatorn tillräckligt länge. -------------------- |
*Mathias |
![]()
Inlägg
#3
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Det är väl egentligen två saker man vill undvika...
att man tömmer startbatterierna vid förbrukning och strömstörtning mellan de olika batteribankerna. Jag har ett spänningstyrt skiljerelä med halvledardiod i vilket innebär att den öppnar när startbatteriet nått 27.3 volt och stänger vid 25.8 volt. Det innebär bara att laddningen till mina bobatterier startas när en överkapacitet finns. Det kan heller aldrig bli ngn strömstörtning då min stora bodels bank (640 Ah 24 volt gelbatterier) eventuellt är helt tom då de snabbt sänker spänningen i startbatterierna så att skiljereläet stänger. Har ingen animng om det är optimalt, men det fungerar bra. Tror att jag har 50mm2 kabel emellan bankerna. Det finns en tredje aspekt man bör ta med och det är eventuell gnistbildning. Så här stora batteribanker är ju inte helt ofarligt. Ang generator så är väl inte bussgeneratorer de mest optimerade, varför man bör kunna belasta dem maximalt i princip hela tiden. Givitvis slits slitdelarna mer än om den laddar minimalt. Jag kan inget om detta egentligen men elmotorverkstaden som renoverade och trimmade min generator försökte förklara det för mig. Jag hade tänkt att koppla det hela så här: ![]() Men det kanske är läge att fundera ut en annan lösning på det hela? En laddningsfördelare eller spänningsstyrt skiljerelä är kanske på sin plats? Att köra med manuell strömbrytare tror jag inte funkar rent praktiskt - man kommer till 100% att glömma slå om den titt som tätt ![]() En generator laddar bara max vad den är specificerad för, och det enda som händer om man har för många AH i sin batteribank är ju att den inte hinnar ladda alla om man inte kör generatorn tillräckligt länge. |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 15th May 2025 - 04:22 |
Designed from: ![]() |