![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]() ![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Hej!
I förra fredagens chatt påbörjades ett mycket intressant ämne som jag skulle vilja att vi tar upp igen (Tommy)! Ämnet berörde bl.a. laddning av batteribankar och såklart har jag frågor i amnet: Kan någon förklara för mig varför det är förkastligt att via vanligt skiljerelä styrt av D+ på generatorn koppla ihop och därmed ladda båda batteribankarna samtidigt efter start? Är det någon skillnad om man använder ett spänningsstyrt skiljerelä? Det jag är ute efter är ju såklart att båda batteribankarna skall laddas så fort man startar motorn. Alltså har man en batteribank till själva bussen och dess elektronik och en separat bank till bodelen (pumpar, belysning, TV, u name it). Jag hade tänkt använda artikelnummer 58404043 från http://www.abkati.se/abkati_pdf/katalogdel...atalogdel_F.pdf men kanske det är bättre att lösa det med ett spänningsstyrt relä eller rent av starta på bodelsbanken och ha startbatterierna som backup? -------------------- |
![]() ![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Jag hade tänkt att koppla det hela så här:
![]() Men det kanske är läge att fundera ut en annan lösning på det hela? En laddningsfördelare eller spänningsstyrt skiljerelä är kanske på sin plats? Att köra med manuell strömbrytare tror jag inte funkar rent praktiskt - man kommer till 100% att glömma slå om den titt som tätt ![]() En generator laddar bara max vad den är specificerad för, och det enda som händer om man har för många AH i sin batteribank är ju att den inte hinnar ladda alla om man inte kör generatorn tillräckligt länge. -------------------- |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 15th May 2025 - 03:59 |
Designed from: ![]() |