![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]() ![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Hej!
I förra fredagens chatt påbörjades ett mycket intressant ämne som jag skulle vilja att vi tar upp igen (Tommy)! Ämnet berörde bl.a. laddning av batteribankar och såklart har jag frågor i amnet: Kan någon förklara för mig varför det är förkastligt att via vanligt skiljerelä styrt av D+ på generatorn koppla ihop och därmed ladda båda batteribankarna samtidigt efter start? Är det någon skillnad om man använder ett spänningsstyrt skiljerelä? Det jag är ute efter är ju såklart att båda batteribankarna skall laddas så fort man startar motorn. Alltså har man en batteribank till själva bussen och dess elektronik och en separat bank till bodelen (pumpar, belysning, TV, u name it). Jag hade tänkt använda artikelnummer 58404043 från http://www.abkati.se/abkati_pdf/katalogdel...atalogdel_F.pdf men kanske det är bättre att lösa det med ett spänningsstyrt relä eller rent av starta på bodelsbanken och ha startbatterierna som backup? -------------------- |
![]() ![]() |
Bertil HBV30 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
En generator ger ju en viss mängd ström och den ska ej belastas med för många Amperetimmar i batterikapacitet. Låt säga att en generator får lastas med max 250 Ah och du har 130 Ah startbatterier så kan du ladda ytterligare 120 Ah batterier i bodelen. Har du mer batterier än så kan man dela upp det i grupper och manuellt välja (med en huvudströmbrytare per batterigrupp) vilka som ska kopplas in på laddning. mvh Bertil ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 15th May 2025 - 05:41 |
Designed from: ![]() |