![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Mathias |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Hej,
jag har länge försökt lista ut vad som gäller för att framföra en PB2 buss tot vikt 18 t med ett tretonssläp bakom. Jag kan inte finna var det står att du inte för köra ekipaget på ett BE kort under förutsättning att kortet är utf. före -96. Jag har tutat i frugan att hon får köra det på sitt be under en tid jag var helt säker, men jag känner återigen en viss osäkerhet.. Ngn som vet? Erfarenheter? |
![]() ![]() |
Bertil HBV30 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
Ska vi ta i? Japp, då kan man anse att en husbil regad som PB II som väger en massa får dra tungt om man har BE-kort. Alltså: ta en fyraxlig buss regbes som PB II och har en bygelkoppling på den så ... kan man dra 30 ton på BE-körkort! Jo, jag tror att det är så idag. Men om vi har tur så ska man ändra på detta framöver. För det är vansinne om man verkligen får köra 60-ton på BE-körkort! EN sak är säker: man kan ej lita på svaren från Transportstyrelsen! Ta dom men en STOR nypa salt och dubbel- o trippelkolla svaren. mvh Bertil |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 21st September 2025 - 11:15 |
Designed from: ![]() |