![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
kurre HBV 98 |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Hej jag e ny bliven medlem,jag har en Daf -72 12 meterlång. Nu behöver lite tips och råd, till hur man bygger in en toa samt dusch i denna ,jag har två sepparata utrymmen för detta ändamål.
![]() |
![]() ![]() |
Torgny J HBV 66 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 735 Registrerad: 9-January 05 Från: Varberg Medlemsnummer: 17 ![]() |
Ett litet tips i sammanhanget; Jag hittade inget dusch-kar som passade. Men ett så kallat sittbadkar passade och fick bli dusch-utrymme och badkar.
![]() Há Dé Gôtt Torgny -------------------- Há Dé Gôtt
Volvo Buss Skalman Solveig och Torgny |
Lennart HBV89 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 170 Registrerad: 22-September 05 Från: Ã…sele Medlemsnummer: 59 ![]() |
Hej! HBV98
![]() När det rör sig om toaletten så bör du ta en toa med bakutsläpp för att få bra fall på lutningen. Glöm ej avluftningen på avloppet. När det gäller duschen så se till att limma mattan ordentligt. Har byggt om 5st bussar men ingen har varit lik den andra.Lycka till med ombyggnaden' ![]() ![]() MVH Lennart 0941/10319. |
*Tommi |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 191 Registrerad: 24-August 05 Från: Stockholm Medlemsnummer: 54 ![]() |
Först bör du bestämma om du skall ha en kassettoalett eller en snålspolande med tank.
Kolla på nätete efter modeller och se vilka mått som passar mm. När det gäller duschen kan det ju vara bra om du har ett utrymme som du kan skärma av med ett duschdraperi eller duschvägg. Som duschkar kan du be någon (duktig) mattläggare och svettsa en våtrumsmatta så det blir som ett kar. Som golvbrunn kan du ta någon lite golvbrunn eller en bottenventil till ett tvättställ (men se till att du får ett litet fall. Till sist vill jag bara uppmana till att titta på många lösningar och ring gärna och prata med erfarna bussbyggare. Vårt "pyssel" hittar du på Husbussen Lycka till ![]() -------------------- Skype:callto://shukokai-100
|
Torleif HBV87 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 293 Registrerad: 5-September 05 Medlemsnummer: 58 ![]() |
Roligt att det kommer flera Daf-ägare i klubben!
![]() Jag har en Daf -77, men har inte gjort några dusch- eller toainstallationer utan nöjer mig med en Porta Potti. Men nu är det väl fråga om jag inte skall låta Lennart göra en installation på min buss som demoprojekt. ![]() Torleif |
Peo HBV 2 |
![]()
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Vaddå demo??? Tror du att du blir ensam om att ha dusch & toa i bussen eller??
![]() ![]() ![]() -------------------- Busster
|
Torleif HBV87 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 293 Registrerad: 5-September 05 Medlemsnummer: 58 ![]() |
Njae, tanken var nog demo på just Lennarts byggidéer tillämpade på en Daf.
![]() Fast vid närmare eftertanke har det nog ingen betydelse vad det är för sorts buss man har när man ska göra detta och då finns det ju naturligtvis många befintliga lösningar att titta på i bussparken. ![]() Torleif |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 23rd September 2025 - 17:00 |
Designed from: ![]() |