![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Roger HBV341 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 ![]() |
Hej Vänner
Vid min senaste besiktning fick jag nedslag på parkeringsbromsen. Färdbromskraften är helt ok men parkeringsbromskraften är för låg. 12 kN och skall vara 14 kN enligt besiktningen. Min undran är: eftersom parkeringsbromskraften beror enbart på fjäderkraften i klockan så borde lösningen vara att spänna fjädern i klockan. Är jag rätt ute då ? är det någon som gett sig in på detta nyligen? //Roger |
![]() ![]() |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 ![]() |
Har aldrig hört talas om någon som jollrat med en fjäderklocka.
Sök felet i trumman som kanske är lite glaserad = dålig friktion Kolla slaglängd på bromsnyckel Belägg som är slitna = dålig friktion Oljeläckage från axeln = dålig friktion Dåligt smord bromshävarm Rör inte klockan = farligt fjädertryck Mvh Johny |
Roger HBV341 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 ![]() |
Men det är inget fel på bromsarna i övrigt, färdbromsen är perfekt. Skulle det vara fel på belägg så borde det visa sig även på det andra?
Möjligen kan dåligt smord bromshärvarm eller eventuellt slaglängd vara lösningen. hmm, knepigt men jag får hjälp med att kolla detta på måndag så då får vi svar. ( hoppas jag) Tack för svar, det är inte mycket aktivitet här inne numer Ha det gott ![]() Har aldrig hört talas om någon som jollrat med en fjäderklocka. Sök felet i trumman som kanske är lite glaserad = dålig friktion Kolla slaglängd på bromsnyckel Belägg som är slitna = dålig friktion Oljeläckage från axeln = dålig friktion Dåligt smord bromshävarm Rör inte klockan = farligt fjädertryck Mvh Johny |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Har inte Volvo B 58 en separat bromscylinder till handbromsen? Har för mig att det är separat justering till stagen till bromsarmarna. Kan vara att dom behöver justeras. Kan ha totalt fel men det ligger något i bakhuvet om något konstigt arrangemang |
Roger HBV341 |
![]()
|
En fortsättning på historien blev att jag fick byta bromsbanden på båda sidor. Jag har inte besiktat ännu men jag hoppas att det var problemet. Banden var så slitna att S-kammen stog rakt upp och nästan slog över
![]() Hoppas det funkar nu... //Roger |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Nya bromsband borde göra susen, jag håller tummarna!
![]() ![]() ![]() Börje ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Roger.
Du skulle hört av dig Bromsband fins i uppsjö i Alster hos Värmlands Bussveteraner typ för hämtpris. |
Roger HBV341 |
![]()
|
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 5th May 2025 - 18:11 |
Designed from: ![]() |