![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Hasse HBV 253 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 ![]() |
I samma veva som jag gick med här så så frös vattnet i tanken, det vatten som inte borde vara där men som uppenbarligen är det ändå
![]() Har bytt alla filter och hittade både is och parafingegga och en del små rostflagor så min "vilda" gissning är att det var länge sedan någon rensade tanken. Ful är den också, på så sätt att jag är tveksam till dess vidare liv, men det får vi se när värmen kommer. Eftersom bussen stod lite illa till när den stannade så var jag tvungen att hitta på något snabbt, så jag "fulkopplade" en 20 liters dunk till matarpumpen. Fick ungefär 15 minuter på mig att rulla undan innan bränslet tog slut (hade ingen slang för returen)men det fixade sig, jag hann flytta den. Nu har jag köpt en båttank på 70 liter med rejäla kopplingar så det inte dräller diesel överallt (inget man vill ha i bodelen). Min fundering gäller returen, vet inte var jag ska ta den ifrån. Det går en retur från spridarna till de två filtrena som sitter i fronten, men den kan jag ju inte röra, den måste ju sitta där den sitter. Det finns ju en retur till ordinarie tanken men jag ser inte hur den går, svår att följa hela vägen. Det borde finnas en koppling antingen framme vid filtrena eller någonstans vid maskin. Någon som har koll och tips? Jag har en Scania -67 med en D11 motor. ![]() |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
På höger sida om motorn så har du två bränsleledningar som kommer från bränsletanken. En är sugledningen (den du redan har kopplat in den andra är returledningen och kommer från sekundärfiltret (sista bränslefiltret, sitter troligtvis i fronten) den är ansluten efter överströmningsventilen som sitter på filtret. Glöp inte att titta i förfiltret när nu tanken ser ut som du skriver. Tommy HBV 1 |
Hasse HBV 253 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 ![]() |
Tack Tommy!
Är de ledningar du pratar om är de slangar som går mellan motor och ram? Den som går till matarpumpen går ju via förfiltret (jag har bytt alla filter, det såg inte kul ut)och där sitter den "nya" tanken inkopplad, så långt är ju allt väl. Sedan går ju en slang från matarpumpen till sekundärfitrena och tillbaka till den stora grejen (heter det ejektor?) som fördelar bränslet vidare upp till spridarna och den måste ju sitta där den sitter annars inget bränsle till spridarna. Kvar blir ett "knippe" rör där ett par av dem går till ordinarie tanken och det måste väl rimligtvis vara här jag måste ta returen ifrån, men vilken? Ser inte heller några kopplingar i närheten av motorutrymmet, verkar ju lite drastiskt att kapa något rör ![]() Det är någonting som jag uppenbart missar, blir inte riktigt klok på det här ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
![]() Här är en bild på bränslesystemet Nr 96 är returledningen. Men i din buss så sitter nog bränslefilterna i frånten. Men du ser vart ledningen är inkopplad. Och med all säkerhet så är det dom två slangarna du skrev om. Sug och Retur. Tommy HBV 1 |
Hasse HBV 253 |
![]()
|
Underbart Tommy, "you made my day"
![]() Den bilden förklarade allt. Ja, mina filter sitter i fronten, annars ser det ut på samma sätt. Nu kan jag kasta mig ut och fixa till problemet och ut och brumma lite. Stort tack ![]() |
Hasse HBV 253 |
![]()
|
Uppdatering av dagens projekt.....
Allt fungerar utmärkt och bussen går såå bra. Passade på att spänna fläktremmarna ett snäpp också. Allt blev bättre än förr. Mvh Hasse |
Hasse HBV 253 |
![]()
|
Projekt tank fortsätter.....
Nu har jag hängt ur tanken och skrapat av värsta skiten och det såg ganska bra ut tills jag kom till undersidan (inte helt oväntat). Allt är helt och det finns inga läckage förutom från locket på ena gaveln som jag antar är givaren. Packningsbyte och rengöring så bör det inte vara några mer problem där. På ett par ställen har man kört på något så sömmen i nederkant vid ena gaveln är lite knölig, inga läckage där heller men kanske risk för att det blir på sikt? Så undersidan då....det är helt men plåten är lite småporig pga rostangrepp, det ligger någon typ av filt mellan skyddsplåten och tank som gör att det blir en bra grogrund för rost. Diskuterade med några vänner som är duktiga svetsare allihopa och det fanns ideer om att byta ut bottenplåten och sy ihop allt igen men dom hävdade att risken för att det ska bli problem någon annanstans är överhängande och det slutade med att dom tyckte att jag skulle köpa en ny/bra begagnad tank och anpassa den så det passar med fästen, rörkopplingar m.m. Jag känner mig lite ovillig att bara slänga gammeltanken, allt passar ju som en smäck och där finns givare och så. Dessutom blir det ju väldigt mycket billigare att sy på en ny botten. Vad säger proffsen här på forumet? Har någon erfarenheter från tankreparationer? Håller det ihop eller är det att tigga om problem längre fram? Och är det verkligen nödvändigt att ha en sur filt mellan skyddsplåt och tank, borde det inte vara vettigare med någon sorts gummidistanser istället så det blir lite luftigt? ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
Hej Hasse.
Använd din gammla tank. Men gör den ordentligt ren på utsidan och måla den med svart hammarlack. Ta definitivt bort filtisoleringen den är helt vansinnig bibehåller fukten med rost som ett brev på posten ( säkrare än SJ tågtider) Lägg istället dit gummi duk eller inget alls. Tänk bara på att tanken måste vara jordad mot chassit för att inga galvaniska element uppstår samt att tankmätaren skall funka. Tommy HBV 1 |
Hasse HBV 253 |
![]()
|
Tack för dom orden Tommy
![]() ![]() Nu hittade jag också fram till ett gammalt inlägg om gamla tankar och just om att byta ut bottendelen, gissar att jag inte kommer undan det. Filten är ett surt minne blott eller resterna av den rättare sagt. På givarlocket på gaveln hittade jag resterna av en kabelsko under smutsen, förmodligen den som var tänkt att jorda mot chassit. Får fixa den lilla detaljen och kolla upp givaren och anslutningen som inte verkar existera.... ![]() |
Hasse HBV 253 |
![]()
|
Skrapat, rengjort och målat utsidan + lösa delar.
Nä, det var inte så illa som jag först trodde så allt är nu uppmålat ![]() En ny skyddsplåt kommer att bockas till och givaren till tankmätarn nyfixad och fungerar nu(det var bara lite glapp), det gäller bara att hitta den rätta kabeln också. ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
JAg kan inte annat än citera en känd filmprofil: "Lysande Sickan, Lysande!"
![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
![]()
|
JAg kan inte annat än citera en känd filmprofil: "Lysande Sickan, Lysande!" ![]() Visst är det ![]() Tanken på plats och vi fick fart på bränslemätaren också ![]() ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Yo Mohn!
Blir snart en raket de dära! ![]() Bra jobbat! ![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
![]()
|
Tackar och bockar, glad och nöjd är man
![]() Nu ska vi resa runt och samla lite kraft fram till nästa omgång, bra ska bli ännu bättre. ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 31st July 2025 - 09:11 |
Designed from: ![]() |