Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Läckande dieselpump, CAV, läcker olja
Rolf & Eva HBV76
inlägg 29 Jan 2011, 19:18
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 155
Registrerad: 27-April 05
Medlemsnummer: 40



Hej
Våren närmar sig, och det är dags att börja med bussen.
I somras när jag fyllde på dieselpumpen med olja, upptäckte jag att oljan läcker ut genom ett rör som ser ut som en trumpet.
Jag testade att vända öppningen uppåt, men det droppade duktigt ändå. Eftersom vi hade en färjetid mot åland att passa så satte jag helt enkelt dit en smal slang, som jag sedan fäste upp mot motorn för att behålla oljan i pumpen. Bussen gick fint hela semestern, men inför sommaren skulle jag vilja fixa detta.
Jag har letat här på sidan och hittat en del diskussioner om ett membran i pumpen, finns det i min pump också, och kan det vara det som gått sönder månntro? Förmodligen har vi haft felet i många år, för varje år som jag fyllt på olja har jag sett en fläck under bussen. Någon som vet hur en cav från 63 är konstruerad? Bifogar två bilder på trumpeten på pumpen, ovanifrån och underifrån.
Bifogad bildBifogad bild

Medan jag ändå har er på tråden tänkte jag höra om det är någon som vet var man kan renovera sina spridare? Jag tycker bussen svartryker lite väl mycket i uppförsbackarna och har fått ett tips att det kan vara spridarna.

Hälsningar
Roffe
HBV 76



--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar(1 - 9)
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 29 Jan 2011, 21:00
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



För en scaniaamatör ser det ut som evakueringsröret från pumpen, på ena bilden syns nivåpluggen som sitter rakt nedanför påfyllningen, avtappningen sitter under lite framför nivåpluggen nästan framme vid infästningen, fyller du bara på olja?
Jag har några traktorer med CAV-pump och jag brukar byta olja en gång om året i dom.
En av dom skar på en kolv för en del år sen och var nästan utom räddning men elektrodiesel som repade den skruvade ihop den och den funkar men petar igenom en del diesel ner i smörjoljan sen dess, är väl lite gles på den kolven kan jag tro....
Sen dess kör jag med SAE 90 i pumpen för att kompensera spädningen från dieseln och det har funkat i typ tio år nu....
Tips: Gör som jag och låt det läcka om det inte är så illa att det piprinner! thumbup.gif

Har du vägarna förbi så har jag grejor för att kolla spridarna, dock inga spridarspetsar på hyllan men det finns att köpa....
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 30 Jan 2011, 18:32
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej på er.
Det stämmer som Ullrick skriver om pumpen,
Du skall fylla på olja tills det kommer olja ur nivå hålet dieselen som läcker genom pumpelementen har en lägre viskositet än smörjoljan i pumpen så den kommer ut först.
Men jag vill ge dig det tippset att fixera inte slangen högre än utloppet på spiralen (överfyllnadsskyddet) för då fyller du hela utrymet vid pumpelementen samt även utrymmet före membranet med diesel/olja så reglerstången får inte jobba som den ska. Det kan vara en orsak till att motorn ryker i backarna.
Skall du göra något provisoriskt så fixa en behållare (flaska) från slangen i samma höjd som utloppet från pumpen, då kan regulatorn arbeta via undertrycket i insugningsröret som den ska.

Om du håller nivån (med olja)vid nivåpluggen så skll det till mycket inre läckage innan det kommer ut diesel ur skvallerröret.

Det kan tänkas att jag har någon pump liggande? Är det
regentmotorn du har i bussen?
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Rolf & Eva HBV76
inlägg 3 Feb 2011, 13:51
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 155
Registrerad: 27-April 05
Medlemsnummer: 40




Tack för snabba svar!! action-smiley-030.gif
Ok, då har jag blivit lite klokare. Kanske ska testa med lite tjockare olja...

Jag tror det är regentmotorn jag har, men jag ska kolla i helgen vad motorn och pumpen heter. Ett pumpbyte kanske skulle tillföra en eller två hästkrafter till vilket skulle vara skönt.

/R


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Rolf & Eva HBV76
inlägg 20 Feb 2011, 19:50
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 155
Registrerad: 27-April 05
Medlemsnummer: 40



Jaha, då har jag varit ute i mörkret och kylan för att försöka se vad det är för motor. Hittar ingen beteckning, men enligt instruktionsboken är det en D8, och jag har för mig att den kallas för Regent. Pumpen är iallafall en CAV. Alltihopa är monterat i en B56. Så här såg iallafall motorn ut i somras precis innan vi stack iväg:



Felet som ni gissar på, stämmer det verkligen att oljan då kan rinna rätt igenom pumpen fast motorn inte är igång? Så var det ju innan vi stack på semester i år.

Det känns visserligen lååångt till våren ännu, men det ska böjas i tid det som böjt ska bli !

Hälsningar
Roffe

Hmmm...lyckades tydligen inte få med motorbilden...

Den var för stor, ja, inte motorn alltså, utan bilden. Här kommer det en mindre. Bild alltså:
Bifogad bild


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Rolf & Eva HBV76
inlägg 7 Mar 2011, 14:58
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 155
Registrerad: 27-April 05
Medlemsnummer: 40





Sådärja, den 4e april lämnas bussen in på verkstad, sedan ska både dieselpump och spridare renoveras. Det kommer att gå några tusenlappar, och ytterligare några, men det är det värt hoppas jag. Spridarna var en glad överraskning, kostar endast 300:-/st att fixa.

/R


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 7 Mar 2011, 17:50
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Rolf.
Ja det är nog inte fel att få pumpen fixad man har nog igen det både på bränsle och orken i motorn.

Priset för att fixa spridarna verkar ju kanonbilligt. Men det kan väl inte ingå nya spetsar i det priset? utan endast tryckjustering?
Du får höra av dig och förmedla resultatet när du provkört.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Rolf & Eva HBV76
inlägg 26 Apr 2011, 12:32
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 155
Registrerad: 27-April 05
Medlemsnummer: 40




Nej, i det priset var det inga nya spridarspetsar, tyvärr var de gamla så dåliga så de inte gick att fixa. Men nu sitter det helt nya spridare i den!

Alla membran och packningar i pumpen är bytta, det fanns till och med nya pumpelement i England, så även de är bytta. Kort sagt, en ny pump med nya spridare. Jag får bussen i slutet på veckan, och det ska bli riktigt kul att testa den. Tyvärr blir räkningen inte alls lika kul, men om vi kör ungefär lika mycket som vi brukar varje sommar så är det 312 år innan nästa renovering, så utslaget per år blir det inte så mycket... laugh.gif

/R


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 26 Apr 2011, 17:07
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Vad bra att du fick det fixat.
Synd ni inte kommer på Årsmötet.

Och sen vad kul det är när man kan vända dyra utgifter till något possetivt. thumbup.gif

Hoppas vi ses i sommar.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Rolf & Eva HBV76
inlägg 1 May 2011, 14:41
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 155
Registrerad: 27-April 05
Medlemsnummer: 40




Nu står bussen på gården igen.
Tyvärr är det en smal och krokig väg hem så jag fick aldrig tillfälle att blåsa på. Men visst kändes det skillnad, framförallt i bottendraget, det blir mindre växlingar i uppförsbackarna gissar jag. Den största skillnaden var dock frånvaro av svartrök i uppförsbackarna och vitrök i nerförsbackarna. Nu återstår bara nya hjul runtom så är vi redo för sommaren!

Tjoho.
R


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 20th July 2025 - 07:21
Designed from: InfinityStyles.com