Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Byta koppling pÃ¥ Volvobuss!, Ett stygn senare är den ur!!!
*Roland
inlägg 28 Jan 2008, 22:09
Inlägg #1

Gold Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 23-April 06
Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik
Medlemsnummer: 88

Hej och Oj!

Näe, ni läste inte fel! Det ska vara stygn och inte dygn.

Idag har vi monterat ur kopplingen ur bussen. Det har varit lite knöligt att komma Ã¥t innan vi kunde hissa ner vxllÃ¥da och koppling pÃ¥ garagegolvet. Vi lade inga fingrar emellan under demonteringen, men jag la mitt högra pekfinger emellan vid nedsänkningen av vxllÃ¥da och koppling. shockkk!.gif Stor smärta senare kunde vi ta med kopplingslamellen till en bussreparatör i krokarna och senare tog jag en sväng till närakuten där doktorn flinkt sydde in den lilla klump av â€naturligt hudfett†som kom bubblande ut ur fingret. Vi hade tidigare konstaterat att urtrampnngslagret var bra och han konstaterade nu att kopplingen var OK men att lamellen var jätteoljig. För oljig för att kunna rengöras med gott resultat. Han trodde att det berodde pÃ¥ att en packbox, axeltätningen till vxllÃ¥dan, var trasig och hade läckt. doh.gif

Denna mycket vänliga själ försökte hjälpa oss att hitta en ny lamell men gick bet.

Min fråga nu naturligtvis är om någon av Er har tips eller ideer hur vi ska kunna komma över en ny lamell så att vi kan få vår buss iordning igen.

Med hopp om tur angel2_3.gif

Roland action-smiley-030.gif

Jag ber om ursäkt om ni nu måste läsa långsamt då det går väldigt sakta att skriva med ett trasigt finger. wacko.gif

--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar(1 - 9)
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 28 Jan 2008, 23:02
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34

Hej Roland!
Ska väl inte vara nåt problem att hitta en lamell... tongue.gif
Ta reda på reservdelsnumret via volvo, dels orginal och även senare, dom har en jäkla förmåga att ändra nummer med åren.... Jag har hittat en del gamla "krongrejor" på nåt ställe så med lite tur går det att hitta en men det är enklare om man har numret... annars får man leta belägg att nita dit om resten är OK. Finns några firmor bl.a, i fjollträsk som håller på med broms och kopplingsbelägg, kolla på nätet!
P-boxen plockar du ur och mäter upp (eller hitta igen numret på den) brukar gå att hitta på industrivaruhus eller firmor som pysslar med industritransmissioner.
Maila om du går bet!
+Quote Post
*Roland
inlägg 28 Jan 2008, 23:37
Inlägg #3

Gold Member

Tjenis Ullrik!

Numret är 329417 men det har hjälpt föga hittills! sad.gif

Får väl vänta tills i morgon så att folk vaknat här i den "konungliga hufvudstaaaden... smile_rofl.gif

P-boxen är inget problem för Nomo i Täby.

Har du tips på lamellfirma emottages detta med tacksamhet. hat_2.gif

--------------------
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 29 Jan 2008, 12:57
Inlägg #4

Gold Member

OKI, jag har skickat ett mail och bett honom kolla om han har nån lamell med det numret. Återkommer när jag hört nåt.

Kom förresten på att det finns ingen lamell som är för oljig för att få körbar om det är kris.... Det är bara att grilla belägget FÖRSIKTIGT med en gasolbrännare så oljan kokar ut och brinner upp, men grilla i omgångar och låt den svalna emellan så att inte belägget mer eller mindre brinner det med för då blir det för poröst för att funka sen...
När det inte kommer mer olja, alltså inte bildas några lågor av brinnande olja så är det bara att låta den kallna och rugga upp ytan med grov smärgelduk....
Lamellen blir inte som ny men man kan åka rätt länge på den om man gör ovanstående opereation utan för mycket värme... thumbup.gif
+Quote Post
*Roland
inlägg 29 Jan 2008, 13:30
Inlägg #5

Gold Member

Kanon! hat_2.gif

Min kompanjon har också skickat ut en krok om en ny lamell.

Han kunde tricket med att elda bort oljan men menade, som du, att det är knepigt och att det inte blir 100% bra. lagerfeuer.gif

Avvaktar med spänning vad du kan hitta Ullrik!

--------------------
+Quote Post
*Roland
inlägg 12 Feb 2008, 22:42
Inlägg #6

Gold Member

God kväll lamell! party_2.gif

Nu sitter koppling med ny lamell, växelllåda och allt annat godis tillbaks i bussen igen. cheers.gif

Trist nog begick min bärbara dator harakiri igår så jag kan inte lägga in några bilder än. cry.gif

Vi fick hjälp att byta lameller hos Bil och Industribromsar i Stockholm. "Fjollträsk" för vissa, den konungliga hufvudstaaaden för andra och hemma för en del.

Otroligt fint arbete. thumbup.gif Jag ringde till Janne på ovan nämnda firma sedan min fru varit och hämtat lamellen och berättade att vi var tvungna att skaffa en ny kopplingslamell nu. Han undrade förskräckt varför och jag var tvungen att erkänna att vår som vi fått tillbaks var alldeles för fin och skulle komma att hänga på väggen som en tavla. party-smiley-029.gif

Ett trevligt samtal senare började vi med monteringen och idag har sista muttern till avgassystemet dragits. Vi har passat på att byta en hel del bromsledningar och bl.a. även den packbox av bakelit som förorsakat läckaget från växellådan till kopplingen. Döm om min förvåning när jag upptäckte att den egentligen ska vara av gummi. shockkk!.gif

Bilder och fler detaljer kommer när jag blåst liv i min bärbara dator igen.

--------------------
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 12 Feb 2008, 22:53
Inlägg #7

Gold Member

Gratulerar! Det finns två saker som är bra med fjollträsk... wacko.gif Näst bäst: Det finns jäkligt mycket grejor på en liten yta. BÄST: Att åka därifrån... laugh.gif baeh.gif baeh.gif
Jag gjorde det för typ tjuåtta bast sen... De e bara å bränna liksom.... laugh.gif laugh.gif
+Quote Post
*Roland
inlägg 13 Mar 2008, 20:34
Inlägg #8

Gold Member

Halli, hallå! hat_2.gif

Nu har jag köpt en ny bärbar dator haft den en vecka och sedan skickat tillbaks den. shockkk!.gif

Bilderna ligger kvar i mobilen och kommer så småningom.

Död åt Microsoft Vista. Borde heta "Värsta" istället. Värsta skiten alltså. icon_puke.gif

På måndag är det dags att reg. besiktiga till PB kl.2.

Spännande.

--------------------
+Quote Post
HÃ¥kan HBV 179
inlägg 13 Mar 2008, 23:54
Inlägg #9

Gold Member

Registrerad: 16-January 08
Medlemsnummer: 533

action-smiley-030.gif hej hoppas allt går bra med regningen av bussen,,,

snart helg cheers.gif

mvh håkan

--------------------
håkan i sveriges trädgård....
+Quote Post
*Roland
inlägg 16 Mar 2008, 23:45
Inlägg #10

Gold Member

Tackar hat_2.gif

Kan inte följa med själv dessvärre. Sitter och pluggar inför morgondagens halvårliga prövning och kommer sätta på mobilen så fort det går. Vi fick en tid i Uppsala som tydligen är experter på ombyggnationer! shockkk!.gif

Är det bra eller dåligt. hmm.gif

Hör av mig i morgon.

--------------------
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 15th July 2025 - 15:53
Designed from: InfinityStyles.com