![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
HÃ¥kan HBV 179 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 184 Registrerad: 16-January 08 Medlemsnummer: 533 ![]() |
ni som bes utan gasol intyg har de sagt nått om er kamin
undrar för e sugen på att sätta in en i bussen en liten med fönster så man ser elden -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
![]() ![]() |
Anders HBV 162 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 73 Registrerad: 19-November 07 Från: Öland Medlemsnummer: 505 ![]() |
Hej, jag är också intr av att sätta in en kamin eller pelletstyp
och det skall vara fönster så att det värmer både kropp och själ. Har letat runt på intern. men inte hittat ngt som passar i buss. Mvh Anders |
Svea HBV77 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 ![]() |
Hejsan på er.
Du får inte montera in någonting med eld(låga) så länge du inte har ventilationsbesiktat. Tyvärr. Gasol behöver man ju inte ha men som sagt ventilationsbesiktning måste göras. //Sussie |
HÃ¥kan HBV 179 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 184 Registrerad: 16-January 08 Medlemsnummer: 533 ![]() |
hej snacka med en på bes han sa han bryr sig inte om de finns en ved kamin o inget om venetlation, men man vet ju ej när man väl satt in den så e de inte kul o ta ut om han då tänker anerlunda
så ja lägger ner de o köper en rullade gasolkamin den e ju ej fast så de går bra.. ![]() ![]() -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
Svea HBV77 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 ![]() |
Precis. Portabla saker får man använda
![]() //Sussie |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Snacka lite med besiktningen idag. Frågade om kamin och ventelationsbesiktning. Intresant fråga tyckte han och vi tittade i deras föreskrifter. Där står det Ventelationsbesiktning krävs vid användande av uppvärmningsanordning som är baserad på gas eller vätska. (kanske inte ordagrant återgivet efter deras rekomendation) med ved och pellerts ingick inte i deras krav. jag sa att det fins ju flera som har bastu i bussen bak men vem f-n eldar när man kör. Och öppna spisen tänder man ju först när man varit ute och fiskat och kommer hem med öringen och vill ta sig ett järn i värmen framför spisen. Hans komentar var Gu va gött du prater. Tommy HBV 1 |
HÃ¥kan HBV 179 |
![]()
|
![]() ja ska man montera eller ej sätta in nu då ![]() de kostar och de e jobbigt o bygga om om man måste ta igen ![]() ![]() mvh håkan -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
Anders HBV 162 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 73 Registrerad: 19-November 07 Från: Öland Medlemsnummer: 505 ![]() |
Hej, har läst med intresse allt som skrivits i forumet om kaminer,
för jag skulle själv vilja sätta in en sådan.Bara man hittar en som är snygg och funktionell.Letar fortfarande överallt,tror jag? Om nu så skulle vara fallet med en nitisk besiktningsman, så kan det väll inte vara något större problem att tillf. skruva ut installationen? Och om det hänger eller sitter en skorsten kvar , så kan det väll inte utgöra ngn. fara , bara lite extra ventilation. Mitt råd bygg på bara. Anders /Öland ![]() |
HÃ¥kan HBV 179 |
![]()
|
Hej, har läst med intresse allt som skrivits i forumet om kaminer, för jag skulle själv vilja sätta in en sådan.Bara man hittar en som är snygg och funktionell.Letar fortfarande överallt,tror jag? Om nu så skulle vara fallet med en nitisk besiktningsman, så kan det väll inte vara något större problem att tillf. skruva ut installationen? Och om det hänger eller sitter en skorsten kvar , så kan det väll inte utgöra ngn. fara , bara lite extra ventilation. Mitt råd bygg på bara. Anders /Öland ![]() ![]() ![]() bra här ska byggas ha de gott ![]() -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
Sonja HBV 133 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 298 Registrerad: 19-March 07 Medlemsnummer: 318 ![]() |
Vid all fullständig förbränning av gasol uppstår vattenånga koldioxid co2 samma som vi andas ut. Men vid ofullständig förbränning uppstår kolmoxid co som är giftig och undantrycker syret
![]() ![]() -------------------- Ha en dag som ni vill ha den .
Sonja + Kajsa + Gussi HBV 133 |
HÃ¥kan HBV 179 |
![]()
|
![]() har sett på många sidor från usa australien m.m de har små kaminer finns även här i sverige som har , förstår inte riktigt var de farliga är mer än att man måste ha ventiler öppna så syret ej tar slut mvh h ![]() -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
Sonja HBV 133 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 298 Registrerad: 19-March 07 Medlemsnummer: 318 ![]() |
I en by en bit från oss omkom ett par på natten. De hade eldat i en braskamin innan de gått o lagt sig. I ett annat fall som skedde förra året så omkom en mamma och två döttrar i en stuga som de värmde med gasolspisen när elvärmen inte räckte till. Så tänk efter före, man kanske inte tänker efter. Säkerheten först!
-------------------- Ha en dag som ni vill ha den .
Sonja + Kajsa + Gussi HBV 133 |
crille HBV 95 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 117 Registrerad: 18-November 05 Medlemsnummer: 67 ![]() |
Larm finns för ca 350 kr som varnar vid ofullständig förbränning och detta bör finna både hemma och i bussen om man har kamin gasol pellets ved eller liknande .
Så montera kamin och larm det är min rekomendation (vi har både larm och pelletskamin ) Inget problem med besiktning dom kommenterade bara att bussen va fin lycka till Fam Andersson |
Charsten HBV 21 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Det är nog inte bilprovningen man skall vara orolig för utan försäkringsbolaget
om olyckan skulle vara framme. //21 -------------------- Mercedesåkare
|
crille HBV 95 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 117 Registrerad: 18-November 05 Medlemsnummer: 67 ![]() |
Nej du behöver inte oroa dig för försäkringsbolaget heller om jag förtått det hela rätt jag har talat med högsta ansvariga på Örebro sotardistrikt och han kollade och ringde upp mig och det är så att båtar och mobila fordon är undantagna sotningskontroll och det finns inga krav från försäkringsbolaget ang pelletskaminer iaf inte vårt bolag och alltså inga kontrollinstanser.Sedan är ju de moderna pelletskaminerna tämligen säkra med glaslucka rökgasfläkt osv .
Så in med kamin och larm sedan är det bara köra . MVh Crille |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 28th July 2025 - 13:42 |
Designed from: ![]() |