Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Ytter dörr, Dilemma
Thomas HBV130
inlägg 23 Feb 2007, 17:31
Inlägg #1

Oregistrerad

Hej..
Hur har ni alla gjort med era ytterdörrar på bussen?
Orginal eller monterat "husdörr" eller kanske husvagnsdörr?

Skulle vilja behålla min orginaldörr men den går åt fel håll och tar upp onödigt stor plats vid öppning så jag funderar på att sätta in en vanlig husdörr. (+ att den släpper ut värmen lite här och där)

Tips mottages gärna..

Thomas
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar(1 - 4)
Charsten HBV 21
inlägg 24 Feb 2007, 17:17
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9

Vi har kvar orginaldörren, mest bara för utseendets skull och för att det är bekvämt att bara trycka på knappen och pyyyys så går den upp.
Sedan är den väl sämre vad det gäller värmen så är man ute efter max värme skall man nog sätta in en annan dörr.

Charsten 21

--------------------
Mercedesåkare
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Svea HBV77
inlägg 26 Feb 2007, 07:30
Inlägg #3

Gold Member

Registrerad: 1-June 05
Medlemsnummer: 43

Vi har också kvar orginaldörren. Som sagt, kul med pyyyset. Värme frågan har vi löst genom att ha en mellan vägg. Vi har det väldigt varmt och skönt inne i bodelen, medans det är mycket svalare i förardelen. Perfekt tycker vi men smaken är som baken....delad. laugh.gif Visst missar man en del utrymme genom att ha en vägg men det uppvägs av att det blir så varmt och skönt.

//Sussie
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 3 Mar 2007, 23:15
Inlägg #4

Gold Member

Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Hej Thomas.
Vist är det dragigt i gammla bussdörrar, men att sätta in en altandörr i bussen är ju lite helgerån.
ett allternativ som jag har tängt att göra ( när jag får tid) är att modifiera dörren i orginal utförande. Våran dörr viker sig innåt och på så sätt tar den plats inne i bussen. Jag ska vända gångjärnen på mitten så att dörren viker utåt istället, som det är på dom flesta mordärna bussar. Man kan då ta bort gummi tätningen som är för infällningen förfotsteget i insteget samt att man får bättre tätning mot karossen.
Man kan också stelopperera dörren på mitten och göra ett dörrblad av dubbeldörren, man använder dett främmre gångjärnet och tätningen för det. Ett nytt anslag med tätning monteras i karossen samt ett ordentligt lås monteras i bakkant på dörren. I Båda allternativen så bibehåller man bussens utseende. thumbup.gif
Tommy HBV 1
+Quote Post
Torleif HBV87
inlägg 16 Mar 2007, 21:19
Inlägg #5

Gold Member

Registrerad: 5-September 05
Medlemsnummer: 58

Apropå dörrar. Jag tänker behålla originaldörren men gummit mellan dörrhalvorna har börja spricka. Var kan jag få tag nytt ( eller begagnat som är helt )

Torleif
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 21st September 2025 - 12:43
Designed from: InfinityStyles.com