![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
putte |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
hej ny fråga ,kan man isolera väggarna i bussen med gullfiber eller är det bättre med frigolit pga att gullfiber binder fukt?
|
![]() ![]() |
*Roland |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 ![]() |
Bra fråga!
Detta är ett ämne jag gått och funderat på i ca 10 år.... Frigolit, dvs. den vanliga vita s80, binder också fukt till en viss del. Beroende på hur tjockt man vill ha går det inte med annan mer fuktresistent cellplast eftersom den inte finns i tunna dimensioner. I USA sprutar man in skum i väggarna och får på så sätt ett tätt skikt. Det har jag också funderat på men har lagt det åt sidan eftersom det finns en stor risk att det bildas luftfickor där fukten samlas och korrosionen accelererar. Jag har ännu inte lyckats lösa denna gåta men om någon har tips är även jag intresserad. Mina senaste funderingar inkluderar ett medel som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det heter, eftersom min mailkorrespondans ligger på min kraschade hårddisk, men det sprutar man som första lager på insidan av ytterplåten och det motverkar värme- och kylstrålning in genom skalplåten. Steget nästa är att isolera i flera lager med bl.a. frigolit och matellfolie för att få ett så effektivt skydd som möjligt. Jag har tittat i flygplan för att se om det finns någon superlösning där men i väggarna ligger lite, säkert dyrt special, glasull eller liknande. Inga täta lager där inte. Problemet med fiberisolering i buss är väl den att det finns en risk att det packas när man är ute och skumpar på vägarna. Lycka till Roland -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
Peo HBV 2 |
![]()
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Har nämnt i en annan tråd om det jag isolerat min buss med. Det är något man använder som isolermatta vid betonggjutning vintertid. Den är 10mm tjock och mycket lättarbetad och får man en glipa är det bara att köra med fogskumm så blir det tätt.
Limma första lagret och lägg sedan i fler tills rätt nivå uppnås. I min buss är balkarna fyllda med ekträ vilket har både för och nackdelar, nackdelen är att när det väl kommer in fukt så ruttnar trät så småningom men det tar lång tid, fördelen är att jag kunde borra hål genom väggen och in i balkarna, tog sedan bort väggskivan och borrade 6mm hål, satte i plugg och skuvade sedan plyfan mot reglarna. därmed elliminerade jag risken att skruvarna rostar och lämnar bruna fläckar på väggen efter ett tag. -------------------- Busster
|
Svenne HBV122 |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Hej! Var kan man få tag på isolermattan?? Finns den i vanlig bygga butik?? HBV 122 Svenne o Bibban |
Peo HBV 2 |
![]()
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
den borde finnas i välsorterade byggbutiker, annars kan du höra med nån på PEAB, NCC, eller annan stor byggfirma. Jag fick en rulle på ett bygge där dom precis gjutit färdigt, dom är ju lite otympliga att transportera
![]() -------------------- Busster
|
Krilla HBV64 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 62 Registrerad: 13-August 05 Från: Björneborg Medlemsnummer: 52 ![]() |
Jag kan rekomendera polyuritanisolering samt att det limmas med uritan lim, vi använder det när vi bygger husbilar. 30mm motsvarar c:a 100-110mm frigolit. Dessutom så absorberar inte det vatten.
Mvh Krilla |
*leif mhc-2716 |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 5 Registrerad: 22-January 07 Medlemsnummer: 251 ![]() |
hej
nån som vet var man får tag i polyuritanisolering ? det låter som ett bra alternativ. |
Charsten HBV 21 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Jag har isolerat hela bussen med Gullfiber, funkar jättebra och enkelt att lägga in och få i alla skrymslen och vrår.
Charsten 21 -------------------- Mercedesåkare
|
*leif mhc-2716 |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 5 Registrerad: 22-January 07 Medlemsnummer: 251 ![]() |
oavsett vad man väljer, så är det viktigaste att lägga en fuktspärr på den varma sidan med åldersbeständig byggplast som man tejpar i skarvarna. då håller sej den varma fuktiga luften på rätt sida och kondenserar inte.
har man "raka" väggar så tycker jag frigolit är att föredra, då det motsvarar ung dubbla tjockleken ull. men finns det mycket skrymslen och svängda väggar, är det som charsten sa, ull som gäller då man kommer åt överallt. |
*Anna o Ari |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 51 Registrerad: 28-December 06 Från: Kalix Norrbotten Medlemsnummer: 235 ![]() |
Bästa isoleringen vore att sätta armaflex mot plåten sen isolering o sist men inte minst fukt spärr innåt. det är det ultimata man kan göra. men armaflex är dyrt
![]() ![]() |
Krilla HBV64 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 62 Registrerad: 13-August 05 Från: Björneborg Medlemsnummer: 52 ![]() |
hej nån som vet var man får tag i polyuritanisolering ? det låter som ett bra alternativ. Ring Nordic Husbilar dom använder sådan isolering till sina husbilar, jag kommer att använda sån isolering i min buss, plus att jag kommer att limma fast den polyuritan lim. Då blir det nämligen luft tätt mot utsidan om isoleringen. Det kostar endel med det är det värt. Mvh Krilla |
Chris HBV 132 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 ![]() |
Hejsan....kanske lite sent att svarar här, men.....
I tyskland är det nya underordet angående isolering av husbilar och bussar "Trocellen" Tidigare jättedyrt men det har blivit en hel del billigare nu. Det tar inte upp fuktighet alls, har väldigt bra isoleringsförmåga, reflekterar värmen tillbaka in i bussen och är lätt att arbeta med. Dessutom sparar man fuktspärren. Det används också mycket i båtbygget. Man hitta en hel del om det på Google. -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 21st September 2025 - 10:53 |
Designed from: ![]() |