![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
crille HBV 95 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 117 Registrerad: 18-November 05 Medlemsnummer: 67 ![]() |
God morgon! Igår hämtade jag bussen det känns underbart ikväll bär det iväg till en kompis för att greja med de sista bitarna på takterassen sedan grillkväll och övernattning i vår underbara buss kan det vara bättre?
Nåväl ny vattenpump nya kylarslangar kylklämma två oljebyten + filter så allt kulvatten är borta ut motorn total mtr kostnad inkl moms 12.000 kr allt väl så långt mtr måste man ju ha och nu är allt nytt motorn helrenoverad för några år sedan kopplingcylindrarna bytta i våras så bussen blir bara nyare och nyare he he . Jag lämnade bussen i måndags och de skulle börja med den på tis morgon jag ringer verkstadchefen kl 11.15 på tisdagen och får bekräftat att det va vattenpumpen och att den nu är bytt .Jag säger till honom att jag har oljefilter ligger i garaget på bussen då svarar han att dom redan håller på och byter .Vi kommer då överens om att varmköra bussen och göra ett byte till för att få ur allt vatten i systemet.Jag ringer igen vid 14.00 varvid Aune (verkstadchefen) säger att de inte hittat några filter men att de skall bli klara under em jag frågar då om de även kan justera värmaren som svartryker lite .Han säger att det kan de göra under onsd. JAg ringen kl 10.15 på onsdagen och då blir svaret att den är klar men att de inte börjat med värmaren än. Jag cyklar dit kl 14.00 går in och de säger då att de inte börjat med värmaren iaf och då bestämmer vi att boka en annan tid och att jag skall ta med mig bussen hem . Då säger han som skall ta betalt till sin kollega att den är ju inte utstämplad än????? Jag ufrågasätter detta då den ju varit klar sedan tis em??? Massa olika bud och att de haft datafel m.m. antal timmar först 15!!!! sedan 17!!!! kostnad 12.000 för arbetet .Jag åker hem blir mer och mer förbannad ringer verkstadchefen pratar i en timma är nu nere i 14 timmar men han behöver till torsd morgon på sig för att kolla upp detta och ge mig ett bra pris. Torsd morgon kl 09.00 jag står i rec och Verkstadschefen är på tjänstresa till mån?????? Ansvarig mekaniker som var där igår är plötsligt sjukskriven??? Jag begär redovisning timma för timma och berättar att jag ringt Volvo i Linköping och pratat med en Arbetsledare där som heter Rolf Karlsson om att han försäkrat mig om att byte av vattenpump och två oljebyten gör dom på mindre en en dag. Massa diskussioner där det till slut framkommer att pga datafel???? Har mekanikern varit instämplad på vår buss från mån lunch när jag lämnade den fram till onsdag em kl 14.00 va fan håller dom på med? Det slutar med att jag får 10% på mtl och 8 timmars arbete = 6000 inkl moms för arbetet = hälften av det ursprungliga? 6000:- får jag tillbaka utan vidare ? Det känns som att deras timmstöld gick inte hem denna gång så då halverar dom priser och det är ju inte hundralappar det handlar om direkt??? Det är ju för fan rent bedrägeri och genom att begära spec timmar betalar de hellre tillbaka?? Det trodde iaf inte jag om Volvo och man undrar ju hur många timmar extra dom lägger på åkerierna? NÅväl för mig slutade det ju lyckligt men passa upp i framtiden för det verkar vara en lurig branch Hälsning Crille hbv 95 |
Torgny J HBV 66 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 735 Registrerad: 9-January 05 Från: Varberg Medlemsnummer: 17 ![]() |
När jag köpte Skalman hösten 2004 tyckte jag att den lutade lite åt höger. Till Volvo i Varberg för åtgärd. De lade ett tjockt plattjärn under framfjäderpaketet på höger sida. Bättre men inte helt OK. Nytt besök hos Volvo Varberg. Nu skulle det in en 30 mm tjockt plattjärn på bakaxeln också.
Så skedde till en kostnad av över 4000 kr exkl. När allt var klart tyckte jag att bussen lutade år höger nu mer än den någonsin gjort. "Det rättar nog till sig när du kommer ut med bussen" , var Volvos kommentar. Det tyckte inte jag att den gjorde. Ringde Mölnlycke Fjäderservice. Åkte dit en morgon med bussen. DE HAR INTE SLUTAT SKRATTA ÄNNU. ![]() Bak på bussen går fjäderpaketet under axeln. Lägger du något mellanlägg där lutar bussen åt det hållet där mellanlägget ligger. ![]() Skrev ett brev till Volvo Varberg om detta - fick alla pengar tillbaka. ![]() Lämnar företrädesvis Skalman till Lantmännen idag. Fick en 2:a på bromsarna hö sida bak som Volvo ska försöka åtgärda p g a de kan släcka besiktningens 2:a direkt utan återbesök på bilprovningen. Hà Dé Gôtt Torgny -------------------- Há Dé Gôtt
Volvo Buss Skalman Solveig och Torgny |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Det finns ju faktiskt händigt och ärligt folk lite varstans ute i bygderna i vårt avlånga land, jag tycker det låter som att det är läge för att anlita såna istället för märkesverkstäderna för dom som inte kan/vill meka själva.... Det är väl roligare att pröjsa exvis en kunnig HBV-are ( eller annan händig person) några tusen för ett bra jobb än att stoppa många tusen i halsen på såna där
![]() ![]() Det finns ett talesätt som säger: " I brist på fackfolk får man anlita experter", det kan nog passa rätt bra på såna där klåpare... Vi kanske kan lägga in en lista på händigt och bra folk som är villiga att hjälpa till på interna forumet.... |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 19th August 2025 - 12:35 |
Designed from: ![]() |