Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Hvordan starte en B58-60, Startprosedyre
Tommy
inlägg 12 Apr 2006, 18:18
Inlägg #1


Oregistrerad









Kan noen forklare meg sted for steg hvordan min buss skal startes??
Synes den starter tregt, må kinne i ca 20-30 sek... den oser veldig hvit før den starter.. og begynner liksom på en sylinder før den starter skikkelig!!
PS det er nå 2-5 grader ute..

Det er en B58-69 (Underligger), den har kaldstartknapp

Takk for hjelpen

MVH
Tommy
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 12 Apr 2006, 19:12
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Det är väl inget speciellt för att starta en B58 Det kan vara en separat knapp för köldstart och då sitter det en solonoid på insprutningspumpen som får spånning när du trycker på knappen. På vissa motorer så är köldstartssolonoiden sammankopplad med startknappen och då sköts det automatiskt. Det kan hända att reglerstången i pumpen går för långt i startläget. ( stoppskruven är ur läge någon kan ha varit och pillat på den och trott att han har ställt på pumpen för att få mera efekt) Då matar pumpen på för mycket bränsle så den kväver sig. (som man chokar en bensinare för mycket)

ANNARS SÃ…
När en motor ryker vitt vid startförloppet brukar det tyda på dålig förbränning eller kompresstion i motorn. Det kan bero på att motorn är sliten, (hur mycket har motorn gått?)
Insprutningstiden kan vara fel. (Kolla stålskivorna vid insprutningspumpens drivning så att dom inte är brustna)
En del motorer är utrustade med glödning som skall användas vid kall väderlek. ( då sitter det ett värme element i insugningsröret )
Det kan även vara att det kommer luft i bränslesystemet när bussen stått ett tag. (prova att lufta pumpen innan du startar)
Det kan vara spridarna (Dyse tror jag det heter på norska) som kan ha gort sitt. (då är det att ta ur dom och få dom provtryckta (måle dom?) )

Annars så är det inte så ovanligt att Volvos TD 100 ryker vid start och luktar illa sad-smiley-046.gif

Lycka till
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy
inlägg 12 Apr 2006, 20:08
Inlägg #3


Oregistrerad









Dn er gått 700000, motoren virker bra eller, trekker bra og går som en klokke, men altså vært litt tregstartet, starter meget lett når den er varm..

Dette er altså fremgangsmåte

på med hovedstrøm
på med tenning
trykke 1 trykk på kaldstart
vri om nøkkel

Skal jeg bruke noe gasspådrag under start eller før start??

Motoren ryker svært lite når den er varm og har startet, men ryker masse før den starter!!!

MVH
Tommy
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 13 Apr 2006, 09:19
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Prova att starta utan köldstart.
Är den inkoplad automatiskt så koppla bort en kabel på solonoiden.
Du kan även trycka in stoppen när du startar låt motorn snurra (kinna) runt någon sekund så kolvtoppen blir varm släpp sedan stoppknappen så insprutningen börjar.
Det verkar som om pumpen ger för mycket bränsle.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 21st August 2025 - 19:48
Designed from: InfinityStyles.com