Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
| Bengt HBV 256 |
27 Sep 2013, 22:29
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hej alla bussvänner
Jag har börjat få lite problem med växlingen i min 7-växlade CS-låda. Det är ibland svårt/omöjligt att få in 6:an och 7:an, den väljer ett steg fel från 5:an; till 4:an istället för 6:an och försöker jag gå direkt till 7:an så hamnar jag tillbaka på 5:an. Rätt var det är så funkar allt perfekt igen, jag har dock en viss tråkig känsla av att utvecklingen är åt det negativa hållet.... Någon som känner igen/känner till problemet (har sett lite kommentarer om likande problem på utländska forum). Det man undrar är ju om problemet ligger i växelförarboxen vid förarstolen eller om problemen är längre akteröver. (Tommy; jag kommer ihåg att Du talade om att det är "många ventiler" när jag pratade med dig innan jag köpte - tror Du att det är dessa som spökar?) Tacksam för tips ! Må så gott och vi kanske ses vid Tydingesjön ?!java script:emoticon(':cheers:',%20'smid_5') PS har installerat vacuum-toa, vilken dröm ! Bengt HBV256 |
| Maggan HBV1 |
7 Oct 2013, 16:10
|
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 9 Registrerad: 28-February 05 Medlemsnummer: 28 |
Hej Bengt.
Vi ses i Tydinge och vi får ta en koll? Är nu i Smygehuk på en höst tur i Österlen. Tommy HBV 1 |
| Bengt HBV 256 |
8 Oct 2013, 19:34
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
|
| Tom HBV168 |
12 Oct 2013, 23:01
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 |
Hittade ni felet?
-------------------- |
| Bengt HBV 256 |
16 Oct 2013, 21:30
|
Hittade ni felet? Hejsan ! Nja, vi beslutade att det var nog bästa att åka till en Scaniaverkstad, koppla in deras dator och se vad den har att berätta. Sedan tog vi en På vägen hem från Tydinge inträffade nästa fel; bussen tappade orken helt och jag blev stående i beckmörkret i vägrenen på motorvägen...halvkul. Då är det tur att man har numret till Tommy, tipset var avgasspjället och ser man på, när jag krypit iväg till närmast avfart och dykt in i motorrumet, konstaterade jag att cylindern till avgasbromsen lossnat och hängde i spjällarmen och följaktligen stängde spjället...Fram med en fast nyckel och hemresan kunder återupptas ! STORT tack Tommy !!! Må så gott alla ! Bengt HBV256 |
![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 15th December 2025 - 10:19 |
| Designed from: |