Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
| Tom HBV168 |
3 May 2013, 20:24
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 |
Nu behöver jag hjälp!
Jag har en Toro gräsklippare med en Continental R motor (839-46) som även återfinns i Renault 4 och 5 årsmod 1972-84. Det verkar som startmotorn håller på att ge upp. Den beter sig som om batteriet vore urladdat. Drar runt hyffsat bra den första sekunderna för att sedan gå allt långsammare. Jag kan inte gärna dra ur ett nyladdat batteri på 15 sekunder. Har testat med annat batteri med samma resultat. Så här ser startmotorn ut: ![]() Så här ser märkskylten på motorblocket ut: ![]() Möjligtvis någon som har en liggande eller vet om det är lönt att ge sig på o kolla kolen. -------------------- |
| Ola HBV 286 |
10 May 2013, 10:41
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 35 Registrerad: 11-April 13 Medlemsnummer: 3060 |
Hej Tom.
Är det någon jordfläta mellan chassi och motor som är på upphällningen? Om motorn är gummiupphängd kan man testa med en startkabel direkt från batteriet och jorda i startmotorn. Om du har kollat det så kan det vara i solenoiden, kontaktytorna kan vara brända eller oxiderade. Går att testa om man tar startkabel från batteriets + pol och man aktiverar startmotorn med nyckeln och när startmotorn börjar slakna lägger man ström på utgången på solenoiden med startkabeln, blir det bättre fart kan det vara kontaktfel. Är det samma sak att det inte blir någon förbättring så kan det vara något internt i start motorn. Kolla kollektorn och kol. //Ola -------------------- Jag gjorde inte fel, jag kom på ett sätt som inte fungerade.
|
| Tom HBV168 |
13 May 2013, 13:41
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 |
Jag testade både att jorda och lägga spänning på från batteriet men ingen skillnad.
Kanske rotorn som tar i statorn så det behövs nya bussningar? Jag har plockat av den nu och den känns lite glapp... Är det lönt att renovera den eller skall jag jaga en annan? Någon som har en dylik liggande? -------------------- |
| Tommy HBV 1 |
13 May 2013, 19:25
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Kolla www.yourex.se
Tommy HBV 1 |
| Ola HBV 286 |
23 May 2013, 07:33
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 35 Registrerad: 11-April 13 Medlemsnummer: 3060 |
Har du fått tag på någon startmotor och byta med Tom? Verkar finnas två snarlika modeller i omlopp.
Mvh Ola -------------------- Jag gjorde inte fel, jag kom på ett sätt som inte fungerade.
|
![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 28th October 2025 - 20:43 |
| Designed from: |