![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Martti o Marianne HBV 274 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 89 Registrerad: 6-February 11 Från: SkÃ¥ne/Näsum Medlemsnummer: 1853 ![]() |
hej har letat efter sprit till mina bromsar men kan inte hitta någonstans...vet att Biltema har haft innan men det verkar ha utgått ur deras sortiment..
Mvh Martti |
Jan HBV 283 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 ![]() |
|
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Jag köper mitt frostskydd hos Volvo Truck då det enligt
texten på förpackningen skall ha "smörjande och rostskyddande effekt" förutom att den absorberar fukt. Frostskydd är anbefallt av trafiksäkerhetsverket att användas under +5 grader, men jag använder det året runt på grund av att jag tror på den "smörjande och rostskyddande" effekten... Jag är också ganska noga med att dränera alla tryckluftstankar med jämna mellanrum och då luktar det sprit året runt... Vid något tillfälle hade jag ett frostskydd av märket "Lahega". Dom kanske har fler återförsäljare i landet som passar bättre. Företaget finns på nätet vet jag. Börje HBV 216 |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
I skogsmaskinerna hade vi metanol. Tryckluftkomponenterna var desamma som i bussar o lastbilar.
Tror att du kan gå in på vilken mack som helst och fråga efter frostskydd för tryckluftsystem. Swedol är också ett bra ställe att börja på!! Lycka till ![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
*Conny |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 ![]() |
Oj, som novis på större fordon så var detta första gången jag hört/läst nåt om detta. Hur kan man kolla att man har sprit i? Hur fyller man på?
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 89 Registrerad: 6-February 11 Från: SkÃ¥ne/Näsum Medlemsnummer: 1853 ![]() |
Oj, som novis på större fordon så var detta första gången jag hört/läst nåt om detta. Hur kan man kolla att man har sprit i? Hur fyller man på? För frysskydd och smörjning av tryckluftssystem på lastvagnar, lastbilar, bussar och tryckluftsarmaturer. Vid lägre temperatur än +5°C skall det, enl. Trafiksäkerhetsverket, finnas tillräcklig mängd sprit i behållare till tryckluftssystemet. Brukar finnas en behåller framtill på bussen..Hittade frysskydd på Swedol 99.5 % vet inte om man skall ha det i alla tyngre fordon... |
Jan HBV 283 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 ![]() |
|
![]()
|
Oj, som novis på större fordon så var detta första gången jag hört/läst nåt om detta. Hur kan man kolla att man har sprit i? Hur fyller man på? På moderna vagnar som B10M behövs det inte sprit eftersom det finns lufttork. Tack Jan "modernt" det var det ordet jag sökte ![]() ![]() ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
"Hittade frysskydd på Swedol 99.5 % vet inte om man skall ha det i alla tyngre fordon."
[color=#FF6666] Tror att du hittat rätt, men fråga någon av personalen i butiken. I vår Scania sitter spritburken bredvid motorhuven, kommer inte i håg men jag tror höger sida. (i en högerstyrd buss som jag varini satt den på vänster sida) Lyckades hitta detta: ![]() ![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Nya lufttorkar brukar finnas påtradera om man vill bli av med spritburken...
![]() |
![]()
|
|
*Hasse |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 1 Registrerad: 17-February 13 Medlemsnummer: 2553 ![]() |
hm..t-sprit använder man ju tom på lastbilarna/släpen när det jäklas...fortfarande fast det ska räcka med torken.
|
![]()
|
|
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Tänk bara på att det skall vara T röd. Eller metanol avsett för tryckluftsbromsar.
Tommy HBV 1 |
Lasse&Anna HBV160 |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 23-October 07 Medlemsnummer: 481 ![]() |
Hej
Jag har köpt på OKq8 den är på 1L och flaskan är en grön etikett på och det står Tryckluftsbromsar på flaskan. Hoppas du finner det nu!! ![]() Med vänlig hälsning /Lasse |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 15th August 2025 - 21:25 |
Designed from: ![]() |