![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Jonas HBV 152 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 77 Registrerad: 2-August 07 Från: Stockholm Medlemsnummer: 399 ![]() |
Hej alla glada bussentusiaster!
Jag tänkte installera solpaneler på taket framåt sommaren. Är det någon som har lite tips? Är Clas Ohlson ok kvalité? De har en variant på 80W (12V), för 2500 kr. Seriekopplar man två så får man 24V, 80W för 5000 kr. Låter ganska bra men finns det någon hake...? Jag noterar att de marina alternativen är betydligt dyrare. Är 80W för lite? Är det mer rimligt att sikta på 160W? Jag tänker normal åtgång (50 lit Waeco kompressorkyl, lite lampor, stereo mm). Sen tänker jag att de gärna skall hålla att gå på också - dessa med härdat glas, klarar de att man kliver på dem? Tacksam för alla tips:-) HBV 152 Jonas |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Låter ganska dyrt för så liten effekt. Dessutom ska du upp en bra bit över 24 V för att kunna ladda batterierna. En regulator mellan solpanelerna och batterierna fixar laddningen.
Tips: Hör med Tommy om han kan fixa fram solpaneler. Annars kan jag rekommendera något bra ställe... -------------------- |
Jonas HBV 152 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 77 Registrerad: 2-August 07 Från: Stockholm Medlemsnummer: 399 ![]() |
Tack, Tom!
Jag avvaktar lite med montering - ja, skulle tro att Tommy vet en hel del om detta:-) /Jonas |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Ta en titt här: http://nordicsunpower.se/Solcellspaneler
-------------------- |
Jan HBV 283 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 ![]() |
http://www.blocket.se/stockholm/Nya_solcel...m?ca=12&w=2 Den här kanske? Jag köpte en som skall monteras när det blir lite varmare. |
Tom HBV168 |
![]()
|
http://www.blocket.se/stockholm/Nya_solcel...m?ca=12&w=2 Den här kanske? Jag köpte en som skall monteras när det blir lite varmare. Jo, jag såg dem med, men jag skulle nog föredra att betala ett par hundringar extra och få garanti om inte priset skiljer mer än så... Funktionen på dessa är säkert lika bra ![]() -------------------- |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Kan inte det där med solceller nåt vidare men om jag fattade rätt av uppgifterna i annonsen så ger den mellan 30,2 volt och 37,3 volt. Det är väl en väl kraftig överspänning, hur klarar batteriet det? Eller ska laddregulatorn fixa det?
|
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Regulatorn fixar det. Tar du en vanlig växelströmsgenerator utan regulator så har du spänning på över 100 volt om du vill. Du måste ha en grundöverspånning för att få ut någon effekt. Har du en toppspänning på 24 volt på solcellen så får du inget i batteriet. Det fins solceller som har utspänning på max 24 volt och har cirkulerat och annonserats ut på blocket som 24 volts paneler. Men dom funkar inte på 24 volt men är helt ok på 12 volts system Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 13th May 2025 - 23:35 |
Designed from: ![]() |