![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Thobias |
![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 6-October 09 Medlemsnummer: 1141 ![]() |
Hej,
Jag flyttade bussen mellan hemmet och uppställningsplatsen igår och fick soppatorsk på vägen. Det är löst nu men man inser hur jobbigt det skulle vara om det hände något med bussen så man blev stående efter vägen på semestern. Finns det några tips på vad som brukar haverera när man är ute och åker? Är det något man ska ha med sig? Är det något man bör kontrollera lite extra? Har också funderat lite på om man kanske skulle fixa någon assistansförsäkring, finns det? Många frågor, men lite tips vore tacksamt. Mvh Thobias |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Bra att kolla innan man far är samtliga vätskor (oljor, kylarvätska och batterier), ha med reserver, kolla att kylarslangarna (även till värmepaketen!) är hela och sprickfria och att alla lysen funkar.
Provbromsa när bussen är lastad! Verktyg och diverse repmaterial typ tejp, ståltråd, slangklämmor mm mm ska man aldrig åka utan, nåt bränslefilter kan rädda situationen ibland, liksom att det finns fungerande domkraft med.... kan bli surt annars! Att kolla så bränslemätaren funkar har du väl redan lärt dig... ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Mina erfarenheter är att det man har med sig inte behövs men att allt man glömt/lämnat hemma skulle man behövt!
![]() Nä, seriöst. Vad som skrivits ovan håller jag med om. För våran del är det viktigt att ha med extra fläktremmar (se mitt senaste inlägg i "Radiobussen") eftersom Magirusen är luftkyld. Så vet du med dig att det finns några reservdelar till ditt fordon som är speciellt svåra att få tag på kan det vara bra att ha sådana med sig. Assistansförsäkring är inte fel att ha om man blir ståendes längs med vägen. Det är ju inte vem som helst som kan ta en på släp om man har en buss eller som i vårat fall, huset byggt på en gammal lastbil. Deta kollar du enklast med ditt försäkringsbolag. Jag tog en halvförsäkring inför Hollandsresan för att ha räddning/bärgning samt stöld mm. Vidare är det bra att ha uppdaterat telefonboken i mobiltelefonen med alla bekanta m.m längs färdvägen. Även om dom kanske inte kan hjälpa till med att lösa praktiska problem så kan de ofta ge tips om var man ska vända sig. Lycka till med åkandet i sommar. ![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
*Thobias |
![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 6-October 09 Medlemsnummer: 1141 ![]() |
Kollade detta med mitt försäkringsbolag. Om man har halvförsäkring har man rätt till bärgning till närmsta verkstad med självrisk 1500:-. Dessutom kan man hyra en husbil och få ersättning för det (osäker på hur mycket man får i ersättning).
Så nu känns det tryggare inför resan ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Bra!
![]() Lycka till och ha en kalasbra resa! ![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 20th July 2025 - 12:00 |
Designed from: ![]() |