![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Hedberg |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 6 Registrerad: 16-August 10 Medlemsnummer: 1275 ![]() |
Hej på er allihop!
Tänkte besikta min nyköpta husbuss i närtid och behöver nog hjälp med ett par bromsrelaterade detaljer. Och jag tror nog ni besitter en hel del av det som behövs. 1. Var kan jag hitta ett tryckrör till kompressorn? Det som går från kompressorns utgående del och vidare till våt-tanken, alltså. Mitt nuvarande har precis lagt sig till med den dumma ovanan att rosta hål. Gärna både snabbt, billigt och enkelt förstås. Just nu har jag dålig koll på om det är "special" för att det är buss eller om lastbilsvarianter är funkis. 2. Är det någon som är duktig på tryckluftstorkar och vet hur man "fyller" på torkmedel när man väl köpt service-sats och vad/hur man ska kolla resten av dess funktion när man ändå håller på. Nu när jag dränerade lite tankar insåg jag att iaf våt-tanken hade svaret på framtidens vattenbrist (resten var faktiskt schyssta). Så efter att ha dränerat ur halva Östersjön och förmodligen ändrat Golfströmmen och lite sånt så tänkte jag att jag INTE vill ha isrelaterade bromsbekymmer i vinter... ![]() Jaha, ni vill veta vad det är för en buss? Det är en jättetrevlig Volvo B10M (MB egentligen då den har hjälpaxel längst bak) från 1985 med karosseri från Van Hool. Aha, någon säger pannkaksmotor! ![]() Sen är det jättevälkommet med tips om delar och busslik man kan plocka/köpa delar från också! Verkar inte vara så vanligt på de stora buss-skrotarna med gamla van hoolare, precis. Bidrar med en liten bild på vidundret också! ![]() Bifogade bild(er) ![]() |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
En annan har ju så gamla grejor att det sitter "Vaccumassisterade hydrauliska bromsar" som det står i instruktionsboken på bussen, men att hitta ett rör som går att använda kan inte vara svårt. Hydraulrör finns i rätt många dimesioner, gäller bara att hitta ett i rätt diameter, kolla hos någon hydraulfirma! Sen är det bara att bocka till lämplig modell, byta klämringar (förmodar att det sitter såna om det inte bara är utkonat i ändarana) och skruva ihop och läcktesta.
![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Som Ullrik skriver så går det med ett vanligt stålrör av rätt dimition. Men var har det rostat sönder? Du måste ju ha en flxibel slang mellan motor och chassi. samt en slinga som kyler den komprimerade luften från kompressorn. Är det bara ett stycke på vägen som rostat sönder så kapa av den biten och skaffa en stålarmerad tryckslang i rätt längd. är skadan längre från kompresson än ca 2 meter så kan du använda en tryckslang av PVC avsedd för tryckluft. Volvo kör ju med mm så det är inga bekymmer att få tag på När det gäller luft torkaren så skall du veta vad du gör. Inne i torkaren så sitter det en fjäder mellan locket och torkmassan som håller torkmassan på plats. Det är meningen att locket skall komma ner när låsringen lossas, men underlocket kan ha ergat fast och svårt att få ut. Många trycksätter då torkaren med luft tryck får att få ut boten på torkaren. Akta då för att ha handen under den kommer som en projektil. kontrolera även så att el elementet är ok Tommy HBV 1 |
*Hedberg |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 6 Registrerad: 16-August 10 Medlemsnummer: 1275 ![]() |
Tack för svaren! Tror dock att det är lite mer komplicerat eftersom det är utgående röret från kompressorn som tagit stryk. Det går säkert att kapa och skarva men det känns som en tillfällig lösning. Och sen sitter röret klämt i en "klump" och den klumpen är sedan bultad med två bultar till hålet i kompressorn. Känns som ett likadant rör skulle göra plågan med arbete minimal i långa loppet.
Vad det gäller torken så får man allt kolla lite på sprängskisser först med andra ord, men det lät genomförbart iaf! ![]() Tackar och bockar! |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 18th July 2025 - 00:33 |
Designed from: ![]() |