Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

2 Sidor V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Tips inför eldragningen
Oskar HBV 213
inlägg 4 May 2009, 17:37
Inlägg #1

Advanced Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 28-April 09
Medlemsnummer: 1014

Halloj, nu är vi igång för fullt med renoveringen av 86:an o jag ska i dagarna ta tag i att dra lite el. Bussen (motor lysen osv) går på 24 v. Bodelen kommer att fokuseras på 12v då tillgång till 230 troligen inte kommer vara så stor dit vi ska. Min fråga är om någon har några goda råd av egna eller andras tidigare erfarenheter. Jag har gått el programmet så har nog endel baskunskap, men tänkte de kanske fanns lite goda råd eller missar som man kan slippa o gå på.
Kommer köpa två nya fritidsbatterier till en början o paralellkoppla då jag hört att de är bättre o belasta två samtidigt då ampere timmarna alltid räknas efter utag på 5 amp eller nått sånt. Sen blir de o dra matning till en panel med brytare o säkringar och sen kabel vidare ut till diverse belysning fläkt osv.
Som sagt har ni gjort nån miss ni kan varna för så är jag tacksam.
Tack på förhand

/en ivrig bussfixare.

--------------------
...jag vill ha raka rör och inga vattenlås...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 4 May 2009, 20:32
Inlägg #2

Gold Member

Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108

Hej Oskar
Varför krångla till det med 12 volt i bostadsdelen när du kan ha 24 överallt ? det är ju lättare att t.ex. ladda bostadsbatterierna från motorn vid färd och lättare att hålla reda på om det är samma spänning överallt

Mvh Johny
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 4 May 2009, 20:51
Inlägg #3

Gold Member

Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598

Hej!

Jodå, nog kan jag dela med mig av misstag ... Och förhoppningsvis något du har nytta av. Du gör helt rätt, man ska undvika göra om samma misstag som andra har gjort! laugh.gif

Tipset från HBV120 är inte alls fel, men vissa prylar du installerar går kanske på 12V och det kan du lösa med en omvandlare för dom förbrukarna. Alla lampor byter du ju ut till LED med den spänning du har valt i bodelssystemet.

Första jag tycker du ska göra är att kolla med Tommy HBV1 vad begagnade gel-batterier kostar och jämföra med "Fritidsbatterier". I mina ögon är dom betydligt mer prisvärda på mer än ett sätt. Vi har valt 2x12V gelbatterier kopplade för 12 V, och vår kyl (som bara går på el) funkar i sex dygn med dom batterierna. Dom batterierna klår fyra "Fritidsbatterier" utan att tveka! Det var vad vi hade i förra bussen.

Dessa gelbatterier jag har haft kopplade både för 24V och 12V men jag märkte ingen skillnad alls i "drifttid". Vi valde just 12V för att vi har EN solpanel på 50W som lämnar just 12V. Hade jag inte haft solpanelen hade vi också haft 24V i bodelen.

En sak jag har hängt upp mig på i nuvarande buss (som jag inte byggt själv) är att elcentralen för bodelen sitter mot ytterväggen bakom "Långe-Jan-pannan" som står vid mittgången. Gissa om det är svårt att komma åt.
Snåla inte med kabelarean, dra gärna fram grova kablar till strategiska punkter där du kan ha "undercentraler" och dra sedan kortare kablar med mindre area till förbrukaren. Det gör också att du kan ha fler säkringar utan att dra en massa kabel. Det är ju synd om kortslutning vid en sänglampa ska stänga av all belysning i sovrum och kök, kanske även vattenpumpen ... ohmy.gif

I nuvarande buss är ledningarna av fel färg: svart eller blå = plus och brun = minus. När du säljer bussen kan det vara en fördel att du har valt RÖD = PLUS och SVART = MINUS.

Lite nyfiken: jag är el-teletekniker med inriktning på datateknik/PC. Min son är elektriker med inriktning på kraft. Vi pratar inte riktigt samma språk när det gäller el. Vad har du för inriktning? (Är du också "kattskinnselektriker" så visste du vilka färger kablarna ska ha ...)

Lycka till!

mvh Bertil action-smiley-030.gif

+Quote Post
Oskar HBV 213
inlägg 4 May 2009, 23:39
Inlägg #4

Advanced Member

Va roligt att jag redan fått lite respons!

Först kan jag säga att anledningen att jag valt 12 v tillbodelen är att vissa grejer som redan sitter i bussen är 12 v t.ex. fläkt antennförstärkare osv. och sedan har jag en hel del 12v lampor redan, led lampor så känns inte värt o börja köpa allt sånt nytt. Laddningen fixar jag på annat sätt. Men förstår eran tanke med det! Bästa hade väl varit om precis allt gick på 230 och man hade en mirakel box som man tankade med vatten en gång om året så man hade fri tillgång laugh.gif

jag ska bestämma ny plats till elen o då kommer de som du rekommenderar inte att snålas med kabel.
jag gick inriktning på datorteknik, vet inte riktigt vad du menar med vad jag har för färg på kablarna biggrin.gif

--------------------
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 5 May 2009, 12:48
Inlägg #5

Gold Member

Hej!

Nätaggregaten till datorerna har fler än två färger. Men i ett system med en spänning och en jord räcker det med två färger. Som jag skrev så ser inte alla vitsen med att följa standard, som för fordon är SVART för jord och RÖD för "spänningen". Om man har ett plusjordat fordon blir man kanske lite förvirrad, men när man bygger en husbuss bör man hålla sig till "minus till jord", alltså SVART = MINUS. Då blir dom RÖDA "strömförande" (= PLUS) och då känner jag mig som hemma!

Hoppas detta reder ut frågetecknen! wacko.gif

+Quote Post
Oskar HBV 213
inlägg 5 May 2009, 19:38
Inlägg #6

Advanced Member

Då förstår jag vad du menar. Det är sättet och färgerna jag kommer att använda. Funderar på en sak, hur är de med jordning av både 12 och 24v system i samma kaross?

--------------------
+Quote Post
*Mathias
inlägg 5 May 2009, 20:54
Inlägg #7

Gold Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303

Hej,

svagströmsystemens minus (-) är detsamma som dess nolla. Du kan koppla alla nollor för svagströmssystemet i chassiet oavsett strömstyrka. Du kan dessutom koppla skyddsjord från 230 v systemet där. Det är dock att föredra direktjordning på batteriet för de större strömförbrukarna.

När jag drog min el till min buss var jag först inne på att dra allt i 24 volt, men det betydligt dyrare med all tilläggsutrustning som massproduceras för 12 volt.

Jag har idag ett 12v och ett 24 voltssystem med laddning från 24 voltssustemet till 12 volt. Dessutom ett 230 v system med inverter och elverk draget från mitt 24 v batteripack. Det var när jag kom till stereo installationen jag inåg problemet med omvandlare och annat då de överbelastades så fort man "poppade" ordentligt.

Jag har laddat på rejält med batterier av gel-typ 640 Ah 24 volt och 160 AH 12 volt. Köpta begagnade för en vettig peng.

Dock viktigt att de är i likvärdig kondition!!!

Färdig, det kommer man aldrig att bli, det är de nya lösningarna man finner som är det roliga!
CITAT(*Oskar @ 5 May 2009, 19:38 ) *

Då förstår jag vad du menar. Det är sättet och färgerna jag kommer att använda. Funderar på en sak, hur är de med jordning av både 12 och 24v system i samma kaross?

+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 5 May 2009, 21:04
Inlägg #8

Gold Member

Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Hej Oskar.
Jag återkommer innom kort med din ansökan om medlemskap. Och du är välkommen i gänget. Men för guds skull blanda inte in ett 12 volts system i bussen även om du har 12 volts komponenter redan. Fixa laddning på annat håll är ju en utväg. men hur och vilken effekt? har du en generator på ca 80 amp så är det bättre att mata tomma batterier med det än tröga omvandlare. Ring gärna så förklarar jag.
Tommy HBV 1
+Quote Post
Oskar HBV 213
inlägg 5 May 2009, 22:47
Inlägg #9

Advanced Member

Väldigt skoj att hitta det här forumet!

Jag tror ändå det blir delade system då jag har en del större förbrukare på 12 v och de krävs så stora o kostsamma omformare för att lösa det, sedan ser jag inte något större problem med att köra det på 12 v

Jag undrar: beg gel batterier!? Jag har aldrig ens tänkt tanken på beg batterier. vart hittar man det? jag bor på Gotland = farligt gods att skicka batterier. Är de ens något att tänka på för min del?

Mathias: 640 Ah låter inte helt fel det nej thumbup.gif

--------------------
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 6 May 2009, 11:36
Inlägg #10

Gold Member

Hej!

När jag skrev "Första jag tycker du ska göra är att kolla med Tommy HBV1 vad begagnade gel-batterier kostar" så menade jag att Tommy troligen har beg gel-batterier. Dom jag skriver om i mitt första inlägg har jag köpt av honom.

+Quote Post
*Mathias
inlägg 6 May 2009, 12:22
Inlägg #11

Gold Member

För att förtydliga.

I grunden håller jag helt med Tommy HBV 1 om principen att minimera antalet omformare. Det blir en massa "dögång" i dessa, så där det inte har varit alltför stor skillnad har jag löpandes valt 24 volt istället för 12. Utan det är just den typ av elekronik som jag inte för en rimlig peng har hittat till 24 v som jag köpt i 12 v. DVS integrerade ledlampor, tv, bilstereo och liknande.Den totala strömförbrukningen på dessa är trots allt ganska liten och med min140 A generator så är dögången för omformningen för laddningen till mitt 12 v system är begränsad.

Vattenpumpar, fläktar, glödljus, kyl, inverter går på 24 volt.

Stora förbrukar bör ligga på samma system som bussens generator.

Ang batterier så köpta jag beg batterier från ett sjukhus. Dessa var utbytta från någon batteribackup som byts vartannat år på intensiven och hade stått kopplat tillsammans hela tiden.

Men det är en rejäl ballast att bära. Bara batterier väger ca 1 ton.

Mvh

Mathias
CITAT(*Oskar @ 5 May 2009, 22:47 ) *

Väldigt skoj att hitta det här forumet!

Jag tror ändå det blir delade system då jag har en del större förbrukare på 12 v och de krävs så stora o kostsamma omformare för att lösa det, sedan ser jag inte något större problem med att köra det på 12 v

Jag undrar: beg gel batterier!? Jag har aldrig ens tänkt tanken på beg batterier. vart hittar man det? jag bor på Gotland = farligt gods att skicka batterier. Är de ens något att tänka på för min del?

Mathias: 640 Ah låter inte helt fel det nej thumbup.gif

+Quote Post
Oskar HBV 213
inlägg 6 May 2009, 17:11
Inlägg #12

Advanced Member

Oj 1 ton!!! Det var inte dåligt, låter som drömmen i tillgång till energi när man väl är ute o naturen i alla fall.

Jag förstår eran tanke ang spänningsval. Dock är jag nog ändå ganska inne på 12v till bodelen, vill ha så lite som möjligt på bussens egna system o har dessutom två generatorer redan så de löser sig ändå. Vore de inte för priserna så hade jag nog redan inhandlat några solceller, men de får vänta lite. Som sagt så är de frågan om en hyffsat lågbudget renovering till att börja med.
Är igång o måla som bara den o de är alltid tacksamt med lite ny färg.

Har ni några bra tips på vart man kan hitta lite större urval av lamparmaturer och dyl, har hittat många ställen typ biltema jula osv, men de flesta har ett väldigt dåligt utbud anser jag. Beställde lite vägg brytare till lampor o sånt på kjell o company för bra pris o smidigt var de också!

--------------------
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 6 May 2009, 18:52
Inlägg #13

Gold Member

Hej!

HÃ¥ller med: Oj ett ton!?!
Mina batterier som klarar vår kyl och det lilla vi förbrukar i sex dagar väger nog max 60 kg. Men har man lastförmåga ska man inte skämmas att ha batterier för tre månader. laugh.gif

+Quote Post
*Mathias
inlägg 6 May 2009, 20:51
Inlägg #14

Gold Member

Mina system är egentligen helt separerade från bussens eget system, men får via en separator laddning från generatorn när startbatterierna nått 27.4 volt. (inställbart)

Jag har så mkt batterier för att jag
1. kom över det billigt

2. Har en fullfjädrad inverter som tom kan boosta in el upp till 6 kw. Dvs är jag utomlands och kör ac som behöver 10 Amp och bara får 6 Amp kan jag från batteripacket boosta in rest 4 Amp.

3. Faktiskt har en varmluftsugn i bussen som jag gärna kör under gång. Helt suveränt att potatisgratängen nästan är klar när man kommer fram!

4: Jag balkade ändå om bussen helt undertill och förstärkte då för ett rejält batteripack. Batteripacket är satt på en pall som lätt lyfts ur med lastmaskin för översyn.

5. Kör med en boogiebuss med bakmonterad moroten bak som gör att jag ändå har kommer ner på 6 t axeltryck i alla lägen.

Mvh

Mathias

CITAT(*Oskar @ 6 May 2009, 17:11 ) *

Oj 1 ton!!! Det var inte dåligt, låter som drömmen i tillgång till energi när man väl är ute o naturen i alla fall.

Jag förstår eran tanke ang spänningsval. Dock är jag nog ändå ganska inne på 12v till bodelen, vill ha så lite som möjligt på bussens egna system o har dessutom två generatorer redan så de löser sig ändå. Vore de inte för priserna så hade jag nog redan inhandlat några solceller, men de får vänta lite. Som sagt så är de frågan om en hyffsat lågbudget renovering till att börja med.
Är igång o måla som bara den o de är alltid tacksamt med lite ny färg.

Har ni några bra tips på vart man kan hitta lite större urval av lamparmaturer och dyl, har hittat många ställen typ biltema jula osv, men de flesta har ett väldigt dåligt utbud anser jag. Beställde lite vägg brytare till lampor o sånt på kjell o company för bra pris o smidigt var de också!

+Quote Post
Oskar HBV 213
inlägg 6 May 2009, 20:59
Inlägg #15

Advanced Member

Häftigt! Låter hi tech på sina ställen. Vore skoj o se lite bilder nån gång!

--------------------
+Quote Post

2 Sidor V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 15th May 2025 - 22:11
Designed from: InfinityStyles.com