![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Tom HBV168 |
![]() ![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Hej!
Förra helgen fungerade vår webasto alldeles utmärkt (27 grader i bussen) ända tills på söndagen. Då ville den inte längre tända. Jag TROR att det är en 2010?! Jag bytte filter idag och testade lite. Diesel verkar komma fram som det skall. När jag sätter igång den så startar pump och fläkten sedan provar den att tända under ca 15 sekunder, då kommer det även lite rök från den (antar att det är oförbränd diesel). Därefter slutar den försöka tända och kontrollampan släcks men pump och fläkt fortsätter att gå. Har kollat termostat och överhettningsskydd (antar att den inte alls skulle starta om det var något av dessa), men de båda släpper igenom ström som de skall. Har även öppnat till brännkammaren för att se om den var igenbekad, men det såg rätt OK ut. Jag antar att det har något med själva tändaren att göra men vet inte riktigt hur jag skall angripa problemet och få den att tända. Snälla hjälp ![]() -------------------- |
Patrik HBV 183 |
![]()
Inlägg
#2
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 23 Registrerad: 1-August 07 Medlemsnummer: 397 ![]() |
Hej jag tycker du ska testa och byta insprutningsmunstycket till brännaren,hade samma problem med min värmare bytte munstycke sen har den gått kanon hälsningar HBV183
|
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Tackar för tipset!
Allt verkar ju ok med tändningsfas och sådant, så jag misstänker att problemet är av "enklare natur". Har även fått tips om att kolla så att inte fotocellen är igensotad, men jag tycker det borde bli tvärtom då.... Fasen, ge mig en dator fullsmetad med virus, trojaner och maskar så skall jag få den att spinna som en katt efter en stunds behandling - men sånt här det begriper jag mig inte lika bra på. Viss logik finns ju såklart. Men det är skönt att ha husbussvänner ![]() -------------------- |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#4
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Tom.
Det stämmer som Patrik säger kolla munstycket först. Kolla om det är en 2010 och vilken efert det är på den . Den fins i 9.3 och 11.6 Kw om det är en 9.3 så uppgradera den till 11.6. Munstyckena är olika till dom och 9.3 Kw ärlite känslig med det bränslet vi har nu. Det du behöver göra är att sänka bränsle trycket och öka luft tillförselen. Har du ett ordentligt bränslefillter till den ? En sak som många glömmer är att i ingången till bränslepumpen (i hålet där banjoskruven sitter )där sitter det ett nätfillter som brukar bli tätt om man slarvat med förfilltret. Lycka till. Tommy |
Anders HBV 162 |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 73 Registrerad: 19-November 07 Från: Öland Medlemsnummer: 505 ![]() |
[b]Hej på er , här kommer en till som inte kan få igång sin Webasto.
Jag har en Webasto 2020 på 23,3 kw ,visst är den stor men funderar på att hitta ett mindre alt. Saken är den att det var ett läckage på bränsleslangen in till webaston. Och efter byte så funkar den ej.Har kollat spridarmunstycket , fotocellen är ren, den går igång och låter som den försöker tända . Men ingen rök eller värme uppstår. Kan jag provstarta brännaren när den är delad /öppnad från brännkammaren , utan att jag behöver vara rädd för brand.Jag tror nämligen att det skulle vara stor brandfara om man gör så. Eller hur skall man bära sig åt för att testa på enklast sätt. Jag kan inte se att det sprutar in ngn disel eller se att det är ngra rester. Men om tänddelen strejkar , skall den spruta in disel ändå? Många frågor , men hoppas på att det finns kunniga Vänner som vill hjälpa till. ![]() Anders HBV 162 |
Patrik HBV 183 |
![]()
Inlägg
#6
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 23 Registrerad: 1-August 07 Medlemsnummer: 397 ![]() |
Hej har du bytt bränsleledning måste du lufta den annars orkar nog inte bränsle pumpen suga fram bränslet.När jag byter bränslefilter till min värmare brukar jag ta hjälp av någon som blåser lite lätt med en tryckluft pistol i bränsletanken på bussen,då kan man öppna ledningen vid pumpen varvid luften försvinner och värmaren startar.OBS!!!var försiktig med trycket så att inte tanken går sönder!!!skulle inte rekomendera att köra värmaren öppen pga brandrisken...MVH patrik jonsson hbv 183
|
Anders HBV 162 |
![]()
Inlägg
#7
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 73 Registrerad: 19-November 07 Från: Öland Medlemsnummer: 505 ![]() |
Tack , hoppas att det är så enkelt,skall testa det i morgon
![]() Mvh Anders |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#8
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Du kan lätt testa värmaren på detta sätt. Öppna värmaren och vrid ut enheten så att du ser elektråder och munstycke. Kontroll av bränsle tillförsel. Koppla bort tändkablarna på elektråderna och häng dom vid sidan ej nära chassi jord. Tapa för fotocellen så att den blir mörk. (det går bra att lägga över fingret oxå) Starta värmaren och kontrolera munstycket efter ca10-15 sec så skall det komma bränsle ur munstycket ta bort fingret eller tapen och belys fotocellen då ska bränslet fotsätta att spruta ur munstycket. Det skall komma en jämn och fin dimma ur det ingen stråle. Funkar detta så har du inte fel på bränslet. Kontroll av tändelektroder. Nu tar du bort kablarna på magnetventilen (en liten spole med två kablar på) Sätt tillbaka kablarna på tändelektråderna Gör på samma sätt som förut (tapa eller håll fingret för fotocellen.) Starta värmaren och kontrolera fotocellen det skall komma en gnista så länge fotocellen är täckt (mörk) ta bort fingret då ska gnistan sluta. täck fotocellen då ska gnistan åter komma. Funkar detta då är det inget fel på tändgnistan. Avståndet mellan elektråderna skall vara höjd 8 mm från centrum munstycke hål. samt avstånd mellan elektråder skall vara 4.5 mm När det gäller bränsle ledningarna så är det inte vanligt att man behöver lufta utan det brukar sköta sig själv. Men viktigt är renheten på bränslet. Använd aldrig ett bränslefilter avsett för bensin. det luddar och lägger igen sil och munstycke. Har du kollat silen vid inloppet på pumpen? Sist men inte minst SITTER SLANGARNA RÄTT SUG RETUR Hälsningar Tommy HBV 1 |
Anders HBV 162 |
![]()
Inlägg
#9
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 73 Registrerad: 19-November 07 Från: Öland Medlemsnummer: 505 ![]() |
Tack Tommy , för en mycket utförlig beskrivning.
Fast slangarna har jag inte skiftat , för jag bytte endast den ena , så det kan jag bortse ifrån . Anders |
Anders HBV 162 |
![]()
Inlägg
#10
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 73 Registrerad: 19-November 07 Från: Öland Medlemsnummer: 505 ![]() |
Hej igen , nu har jag testat allt möjligt. Det kommer bränsle som det
ska enl. Tommys beskrivning. Likaså så funkar elektråderna och fotocellen. Men den vill ändå inte ens tända . ![]() Vad kan det då vara för fel , fattar inte ![]() Är det ngn som har en idé ? Mvh Anders |
Charsten HBV 21 |
![]()
Inlägg
#11
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Kolla så att du har ström, det viktigaste förutom bränsle är ström, jag hade problem med min oxå och då hade jag dålig jord....så mitt första tips blir att du startar bussen eller har laddaren igång så du verkligen har 24 volt in i värmaren.
Kolla dessutom att porslinet på elektoderna är helt, om det är trasigt tänder den inte heller. Charsten 21 -------------------- Mercedesåkare
|
Anders HBV 162 |
![]()
Inlägg
#12
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 73 Registrerad: 19-November 07 Från: Öland Medlemsnummer: 505 ![]() |
Hej, i går hittade jag felet.En liten spricka i kopparröret(bränsleledningen)innan brännaren. I en hårdlödning .
Så det var enkelt ordnat,när man bara hittat felet. Bort med röret och lite hårdlödning , montera och sedan så startade den direkt. Kanooon ! ![]() Men tack för goda råd i alla fall. // Anders |
Anders HBV 162 |
![]()
Inlägg
#13
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 73 Registrerad: 19-November 07 Från: Öland Medlemsnummer: 505 ![]() |
Dröm om den lycka som varar för evigt
![]() så lägger den av.Jag lyckas härleda felet till att tändspolen lagt av. Jag har testat den på alla möjliga sätt,utan att den släpper igenom ström. Kopplade även direktström till den,men utan resultat förutom en ggn då jag fick all spänning genom kroppen. Det kändes kan jag lova,vet ej hur många volt tändspolen ger med det räckte och blev över ![]() Men återigen så verkar tändspolen död. Det blir väll till å leta efter en ny. // Anders |
Sonja HBV 133 |
![]()
Inlägg
#14
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 298 Registrerad: 19-March 07 Medlemsnummer: 318 ![]() |
Hej Anders Läste om dina bravader
![]() ![]() ![]() ![]() -------------------- Ha en dag som ni vill ha den .
Sonja + Kajsa + Gussi HBV 133 |
Anders HBV 162 |
![]()
Inlägg
#15
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 73 Registrerad: 19-November 07 Från: Öland Medlemsnummer: 505 ![]() |
Hej igen , just inkommen från bussen.Har precis testat tändspolen igen , bara för att vara på den säkra sidan. Men inget liv i den nu heller. Och ang. viagra så har jag faktiskt ingen erfarenhet , ännu så länge. Får väll hoppas att man kan klara sig utan , peppar peppar! Och till frågan om det var till ngn nytta för min älskade ? Jo varsogod o prova ![]() // Anders |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 15th May 2025 - 14:23 |
Designed from: ![]() |