![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Dennis o Helena |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Tyvärr var jag ju tvungen att köpa en buss med scanias system för "automatiskt" växelval. Dvs en dator väljer ut vilken växel som är vettigast, den piper, jag trampar ner kopplingen, datorn växlar (med hjälp av luftcylindrar), datorn piper när växeln är i läge, jag släpper upp kopplingen.
Detta fungerade säkert utmärkt när det var nytt men nu efter drygt 20år så börjar det strula lite. I höstas när jag skulle flytta bussen så gick vissa växlar inte att få i. Jag har i veckan plockat loss ventilpaketet och en av luftcylindrarna som sköter växlingen för rengöring och uppsmörjning. Dock så stötte jag på ett litet litet problem ![]() Parallellt med luftcylindern sitter det en stötdämpare som skall se till att växlarna hinner synca innan de läggs i, denna dämpare är dock helt slut. Var in på scania och tänkte köpa en ny, den såg rätt dyr ut så jag trodde att jag skulle bli ca 1500-2000:- fattigare. Tyvärr var den ju inte så billig, 10000:- ville de ha. Nu undrar jag om det är någon som har en verkstadshandbok eller liknande där man kan hitta specefikationer för dämparen (dvs hur "stark" den är) så jag kan byta ut den mot nått billigare. Om någon sitter på en komplett G776 växellåda så kan jag behöva en sån också, min 3e växel hoppar nämligen ut vid hårdare belastning. |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Aj Aj AJ.
Nu kom jag ihåg något jag glömt. ![]() Tommy HBV 1 |
Patrik HBV 183 |
![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 23 Registrerad: 1-August 07 Medlemsnummer: 397 ![]() |
Sorry men jag kan bara berätta att stötdämparen är jätteviktig i CAG-systemet hade det på en lastbil som fungerade utmärkt om man servade det som man ska!!körde typ 35000 mil i anläggningskörning utan större missöden,bytte stötdämpren och något som heter hallgivaren en gång den var dyr kan jag lova!!har du kollat felkoderna??dom syns i displayen !!
|
*Dennis o Helena |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Vad menar du med jätteviktig patrik?
Just nu har jag plockat bort stötdämparen och lådan växlar finfint. Enligt några jag pratat med så håller lådan inte lika länge, men med tanke på att bussen förmodligen inte kommer att rulla 10tusentals mil per år utan endast några hundra så tror jag inte att skillnaden i livslängd kommer att märkas för mig ![]() Däremot har jag fortfarande inte hittat nån ny låda (eller delar) så att jag kan fixa min 3e växel. |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 23rd July 2025 - 17:01 |
Designed from: ![]() |