![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Thomas HBV130 |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Hej..
Hur har ni alla gjort med era ytterdörrar på bussen? Orginal eller monterat "husdörr" eller kanske husvagnsdörr? Skulle vilja behålla min orginaldörr men den går åt fel håll och tar upp onödigt stor plats vid öppning så jag funderar på att sätta in en vanlig husdörr. (+ att den släpper ut värmen lite här och där) Tips mottages gärna.. Thomas |
Charsten HBV 21 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Vi har kvar orginaldörren, mest bara för utseendets skull och för att det är bekvämt att bara trycka på knappen och pyyyys så går den upp.
Sedan är den väl sämre vad det gäller värmen så är man ute efter max värme skall man nog sätta in en annan dörr. Charsten 21 -------------------- Mercedesåkare
|
Svea HBV77 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 ![]() |
Vi har också kvar orginaldörren. Som sagt, kul med pyyyset. Värme frågan har vi löst genom att ha en mellan vägg. Vi har det väldigt varmt och skönt inne i bodelen, medans det är mycket svalare i förardelen. Perfekt tycker vi men smaken är som baken....delad.
![]() //Sussie |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Thomas.
Vist är det dragigt i gammla bussdörrar, men att sätta in en altandörr i bussen är ju lite helgerån. ett allternativ som jag har tängt att göra ( när jag får tid) är att modifiera dörren i orginal utförande. Våran dörr viker sig innåt och på så sätt tar den plats inne i bussen. Jag ska vända gångjärnen på mitten så att dörren viker utåt istället, som det är på dom flesta mordärna bussar. Man kan då ta bort gummi tätningen som är för infällningen förfotsteget i insteget samt att man får bättre tätning mot karossen. Man kan också stelopperera dörren på mitten och göra ett dörrblad av dubbeldörren, man använder dett främmre gångjärnet och tätningen för det. Ett nytt anslag med tätning monteras i karossen samt ett ordentligt lås monteras i bakkant på dörren. I Båda allternativen så bibehåller man bussens utseende. ![]() Tommy HBV 1 |
Torleif HBV87 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 293 Registrerad: 5-September 05 Medlemsnummer: 58 ![]() |
Apropå dörrar. Jag tänker behålla originaldörren men gummit mellan dörrhalvorna har börja spricka. Var kan jag få tag nytt ( eller begagnat som är helt )
Torleif |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 21st September 2025 - 12:43 |
Designed from: ![]() |