Ah batteri |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Ah batteri |
*Thobias |
17 May 2011, 20:39
Inlägg
#1
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 6-October 09 Medlemsnummer: 1141 |
Hej, Jag funderar på att byta ut mina trötta batterier eftersom startmotorn knappt orkar dra runt innan bussen startar. Nu sitter det 2X145Ah i bussen. I instruktionsboken står det att det ska vara 160Ah och i reservdelskatalogen står det 152Ah.
Frågan är hur starka batterier man behöver? Om man går ner i styrka sjunker priset ganska mycket, så jag vill inte betala för mer än nödvändigt. Jag planerar bara på att starta den på sommaren. En annan fråga är om man kan köpa begagnade batterier någonstans? Kan man i så fall mäta om dem är i bra kondition på något sätt? Mvh Thobias |
Bertil HBV30 |
17 May 2011, 21:42
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej!
Tips ett: Kolla nivån på batterivatten, fyll på med Batterivatten om det behövs. Ladda med vanlig batteriladdare. Gärna två 12 volts laddare om batterierna är i olika skick, kan du se om ett batteri är i sämre skicka så byt det. Ingen batterigrupp är bättre än sämsta batteriet. Tips två: Kolla med HBV 1 Tommy. Han kan batterier och säljer nya batterier till din buss, han har begagnade bodelsbatterier men jag vet inte om han har begagnade startbatterier. Själv har jag kört med relativt små batterier under varma halvåret men man vill ju starta under vintrarna också. Har du för små batterier under vintern så kan du ladda batterierna så blir dom varma och ger mer ström. Och har du motorvärmare så kan du starta den med mindre batterikapacitet. mvh Berra |
Matti HBV 237 |
17 May 2011, 22:40
Inlägg
#3
|
Newbie Grupp: HBV Medlem Inlägg: 6 Registrerad: 28-February 11 Medlemsnummer: 1879 |
Borttaget av Matti.
|
Matti HBV 237 |
17 May 2011, 22:59
Inlägg
#4
|
Newbie Grupp: HBV Medlem Inlägg: 6 Registrerad: 28-February 11 Medlemsnummer: 1879 |
Hej Thobias
Tänkte ge lite tips ,men lyckades i stället få mitt HBV 237 i ditt inlägg,sorry. Är det säkert,att batterierna är dåliga?Med syraprovare är det enkelt att mäta syravikten.Skall vara 1,28 när batterit är fulladdad och i bra kondition.Mät först varje cell.Ladda sedan upp batterierna.Går bra en i taget med 12V laddare. Mät igen och jämför resultatet.Om varje cell är i grönt område, så är batterierna goda.I så fall är generator dålig. På sommartid räcker 100-120Ah.Begagnade batterier då?Om kondition (pris) är bra enl.ovan,så varför inte! Det är kanske bra ide,att hålla 2st vanliga bilbatterier/startkablar med i bussen i alla fall! Lycka till! Matti |
*Thobias |
18 May 2011, 05:44
Inlägg
#5
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 6-October 09 Medlemsnummer: 1141 |
Tack för tipsen, jag ska följa era råd och kontrolera konditionen på mina befintliga batterier. Om jag laddar dem ett dygn så är dem väldigt pigga. Det är om jag sedan har varit ute och åkt med bussen och ska starta den igen som dem har blivit trötta. Så kanske generatorn laddar fel. Vilken spänning ska generaorn ge?
Mvh Thobias |
Matti HBV 237 |
18 May 2011, 06:13
Inlägg
#6
|
Newbie Grupp: HBV Medlem Inlägg: 6 Registrerad: 28-February 11 Medlemsnummer: 1879 |
Hej Thobias
24V generator laddar optimalt med 28,8V,men detta beror på flera faktorer.T.ex. så kontrollerar generator batteritillstånd hela tiden.Laddar inte alls fulladdad batteri.Då är spänning c.a. 24V.Börja testa när startmotor går trögt.Mät batterispänning. Kanske 23,5V?Starta motor.Mät igen.Nu måste volten vara i region minst 26V direkt.Om inte,så är felet i generatorkretsen. Lycka till Matti |
*Thobias |
19 May 2011, 07:07
Inlägg
#7
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 6-October 09 Medlemsnummer: 1141 |
Hej,
Tänkte igårkväll starta bussen för att mäta laddningen. Innan jag startade låg spänningen på 25,5V. Den orkade precis dra runt startmotorn men inte starta. Efter lite nötande orkade inte startmotorn dra runt längre. Då var spänningen nere på 25,2V. Jag har nu startat laddning av batterierna. Såg då att ladaren har en "Rekond" funktion, så jag testar den. Mvh Thobias |
Lars och Elisabet HBV 251 |
19 May 2011, 21:52
Inlägg
#8
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Det är inte så att startmotorn behöver en översyn?
Har flera gånger råkat ut för att man trott att batterierna är döda när deet egentligen är startmotorn som går tungt. Well, bara en fundering! Lycka till. Lars -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Bertil HBV30 |
20 May 2011, 03:14
Inlägg
#9
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej!
Tänker på tipset från Lars: Kanske så enkelt som att byta kol i startmotorn ... Berra |
Tommy HBV 1 |
20 May 2011, 19:54
Inlägg
#10
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej.
Kolla batterispäningen vid belastning. det vill säga när startmotorn vill dra runt motorn. Vid obelastade batterier så kan spänningen vara uppe och visa sig helt ok. Likaså vid laddning har batteriet inget inre motstångd (avbrott i en cell) så stiger spänningen direkt och indikerar full laddat batteri. Sjunker den under ca- 20 volt så har du dålig kapacitet på batterierna. Du kan på liknande sätt kolla ett batteri i taget på 12 volt. Då bör inget av dom gå under ca-9 volt. Man brukar på ett enkelt sätt se på instrumentlampor eller innerbelysning hur mycket det sjunker i effekt när man försöker att starta och på så sätt se om det är dåligt med ström. Men det behöver inte vara batterier eller startmotorns fel utan någåt som så enkelt en dålig annslutnin. Kan vara på både Pluss sidan som Minus sidan. Vanligt är oxiderade kabelskor vid batteriet. Kolla på samma sätt med voltmätaren både + och - direkt på starten och jämnför spänningen mot tidigare prov vid batterierna. Har du kollat spänningen på fläktremmen? Lycka till buss säsongen är i gång Tommy HBV 1 |
*Thobias |
29 May 2011, 14:15
Inlägg
#11
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 6-October 09 Medlemsnummer: 1141 |
Hej,
Generatorn verkar bara laddda 27,7 V när jag mäter på batterierna. Kan man då misstänka att den laddar otillräckligt? Mvh Thobias |
Tommy HBV 1 |
29 May 2011, 16:07
Inlägg
#12
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej.
Det behöver inte vara något fel på generatorn, Är batterierna dåligt laddade så stiger spänningen allteftersom dom blir laddade samtidigt sjunker strömmen. Reglerspänningen(alltså när batterierna är fulladdade) ligger på 28,8 volt och då är strömmen bara några amp. Har du kollat syravikten cell för cell? Tommy HBV 1 |
*Thobias |
30 May 2011, 22:40
Inlägg
#13
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 6-October 09 Medlemsnummer: 1141 |
Hej,
Mätte syravikten och den ligger över 1,26 på alla celler. Några celler är bra mycket högre och nån cell är nere i 1,26. Mvh Thobias |
Lo-Fi version | Tid: 24th September 2024 - 15:54 |
Designed from: |