![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Stefan HBV 297 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 13-June 13 Medlemsnummer: 3411 ![]() |
![]() Har lite lätt oljefukt vid navet på B9.a med bakaxel EV85 ev EV80, funderar på om det är en packbox, är den lätt att byta, någon som vet? /Stefan |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Kolla så inte ventilationen på bakaxelen är tät. Om den är tät så får du övertryck i bakaxelen när oljan och materealet blir varmt med läckage som följd. Men det kan ju också bara vara att packningen vid navet har gjort sitt. Skall du byta packningen så lossar du bara alla muttrarna och drar ut drivaxelen Jag tror det är en korkpackning innanför. (volvo? ) Tommy HBV 1 |
Stefan HBV 297 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 13-June 13 Medlemsnummer: 3411 ![]() |
Jo Tommy, det är en Volvo
![]() Har inte tagit tag i problemet ännu men, till slut så måste man göra det, bäst att förbereda verktygen innan man börjar. ![]() Någon som vet vad det är för storlek på hylsan till muttern i navet, är inte en storlek som ligger med hemma direkt ? ![]() /Stefan |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#4
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Jag har ingen aning hur bevandrad du är så det du redan vet kan du bortse ifrån. Men för ev andra som inte har pysslat så mycket kan detta bli en liten hint.
Börja med att krypa under bussen, känn uppe på bakaxel/diffhus/banjo efter nåt som ser ut som en liten plåthatt. Den ska gå att rucka på/vrida med vanlig fingerkraft. Finner du en sån, ta nåt lämpligt och skrapa bort ALL skit på en större yta runt hatten. Det ska vara RENT innan du fortsätter. Lokalisera sexkanten som ska vara mellan hatten å diffhuset. Dom jag stött på håller 11 mm/ 7/16tum. Gänga bort mojen, ta fram den och se till att det är öppet där. Om denna är tätt så blir de som Tommy skrev, övertryck i bakaxeln och p-boxar o paackningar går sönder. ![]() Pil 1 visar de jag kallar muttrar till drivaxeln, och det är troligen där som Tommy menar att packningen gjort sitt. Jag har för mej att det är 9/16 tum, motsvarar 14mm nyckel, annars torde det vara 5/8 som motsvarar ungefär 16mm. Det kan ju sitta en packbox i axelröret "bakom" drivaxeln. Men de syns när du tatt lös axeln. Se till att dra försiktigt och hålla i och "centrera" drivaxeln när du drar ut den. Skulle det vara en P-box där bakom så blir den inte bättre av att ta vikten av en drivaxel. Denna operation kan du göra med hjulen kvar, du behöver inte ens hissa upp bussen. Pil 2 är ju hjulmuttrarna och dom torde vara 27mm men jag tänker inte vara tvärsäker.. ![]() Kom på de... det är välan inte "bakom bromstrumman" det fuktar fram? ISF torde navtätningen va kass o de e en p-box... Men de är ett större jobb. Då ryker hjul o bromstrumma o då behöver du en STOR nyckel... men de må du ta reda på när du tatt av trumman.. Lycka till Lycka till -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Roger HBV341 |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 ![]() |
Tack för en bra förklaring Lars!
![]() //Roger |
Stefan HBV 297 |
![]()
Inlägg
#6
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 13-June 13 Medlemsnummer: 3411 ![]() |
Tack för instruktionen Lasse
Hjulmuttrarna är 32-mm dn pil 2, så det var bra att Du inte var tvärsäker.. ![]() ![]() Oljefukten kommer från de små hålen så jag antar att att det är de inre packboxarna som är otäta, när man ändå ska på och byta så kanske det är lika bra att byta båda. Eller ska man göra det lätt för sig.... Studerat sprängskissen egentligen så är det (om jag inte har fel) bara den yttre p-boxen som håller tätt mot oljesidan, så det borde ju räcka med att bara byta den, för hjullagren är ju fettsmorda. Men då blir det en ny fundering, måste man plocka bort navet och smörja in det med nytt fett(det gamla har ju blandats upp med olja, misstänker att smörjegenskaperna har försämrats) eller räcker det med att rengöra det man ser och stoppa in lite fett där man kommer åt? Lutar nog ändå åt att man måste plocka bort navet helt o hålet.... Tänkte ev tillverka en STOR nyckel för att lossa den stora axelmuttern innan jag börjar skruva på bussen till våren/sommaren, här uppe i norr har vi ju lite lång vinter så det brukar bli först i slutet av maj som man kommer igång. Därför undrar jag om någon vet måtten på den stora axelmuttern? Lasse, tänkte komma förbi då vi har vägarna förbi någon gång, brukar vara i Rossön på sommrarna. ![]() ![]() /Stefan |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#7
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Hehe... en sak är jag tvärsäker på!!
Att jag inte ska va tvärsäker ![]() Du ä välkommen. Rycka drivaxel nu är väl int så besvärligt? En halvtimme inkl återmont? Då ska du ju kunna mäta navmuttern. Hmm, olja ur de små hålen... inte så att du har läckage in till bromsarna? ISF blir det ju totalrivning och DÅ skulle jag tvätta ur lagren o navet det "gamla" fettet och stoppa i nytt. Jag gjorde så på Gamle Herr Magirus och han blev så glad att han gjorde minst 5km/tim högre toppfart ![]() ![]() Kan du scanna/fota sprängskisssen så blir de enklare att föra resonemang. Jag är inte riktigt med dej men de kan iofs beropå den pestliknande influensan som härjar i min kropp ![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#8
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Det kan ju vara intressant för någon att se hur drivaxeln ser ut när den kommer ut efter
att man lossar pÃ¥ muttrarna som Lars beskriver i sitt inlägg. ![]() För att enkelt fÃ¥ ut axeln sÃ¥ kan man använda â€utdragsskruvar†för att tvinga ut axeln. Det finns väl ocksÃ¥ en metod att man drar till med en slägga pÃ¥ locket sÃ¥ axeln hoppar ut. ![]() Det är i dom tvÃ¥ tomma hÃ¥llen mellan muttrarna som man i drar i â€utdragsskruvarnaâ€. Vid pil nr 1 pÃ¥ föregÃ¥ende bilder eller enligt "A" pÃ¥ bilden ovan. Jag tror att man kan använda en av muttrarna som tolk för att hitta en "utdragsskruv" med rätt gänga om ögonmÃ¥ttet sviker. Börje ![]() |
Stefan HBV 297 |
![]()
Inlägg
#9
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 13-June 13 Medlemsnummer: 3411 ![]() |
Jo, jag är nog också inne på att få riva alltihopa.
Som jag förstår så rinner oljan genom hela navet ut till oljefångaren, som sedan slungar ut oljan genom de små hålen. ![]() Skissen är för chassienummer 40.000- och senare, min är 27.??? (något) men ser ut stämma rätt så väl. Det är väl bara kavla upp ärmarna till våren och börja skruva(tar nog minst 1 1/2 månad till. ![]() ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#10
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Bra Börje!!!
![]() Ja äre int likt se så säj ![]() Men må du vänta så länge? De är väl bara riva grejorna o släpa in dom i värmen för att tvätt upp o se vad som kan ha gått snett? Rigga en så lättpress för en hundring o sen en kupévärmare som blåser mot navet. Det håller iaf verktygen såpass varma att dominte fryser fast i handskarna. Du får gärna lägga in bilder o text med vad du pysslar med! Lycka till ![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Stefan HBV 297 |
![]()
Inlägg
#11
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 13-June 13 Medlemsnummer: 3411 ![]() |
Gjorde en mattematisk beräkning, och fick fram att det sitter en mutter med nyckelvidd 106 mm i navet...(hoppas jag)
![]() Fick fram via olika sökningar på nätet att Volvo hade 102, 106 och 115 mm hylsor till sina bilar.....(kan ha missat någon dimension) Tycker att hylsorna är lite väl dyra i denna storlek, så blev det att ta fram ritbrädet och skissa lite........ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ..... nu är det bara att svetsa färdigt, för att gå vidare....... |
Jan HBV 283 |
![]()
Inlägg
#12
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 ![]() |
Gjorde en mattematisk beräkning, och fick fram att det sitter en mutter med nyckelvidd 106 mm i navet...(hoppas jag) ![]() Fick fram via olika sökningar på nätet att Volvo hade 102, 106 och 115 mm hylsor till sina bilar.....(kan ha missat någon dimension) Tycker att hylsorna är lite väl dyra i denna storlek, så blev det att ta fram ritbrädet och skissa lite........ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ..... nu är det bara att svetsa färdigt, för att gå vidare....... ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#13
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej på er alla.
Vad kul att läsa att det fins sådan kompetens innom klubben och sådan antusiasm att få igång era fordon. Och det som verkligen värmer är den hjälpsamhet som fins emellan medlemmar. Det är ju detta som är klubbens målsättning att hålla ihop och hjälpa varandra. Tommy HBV 1 |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#14
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
FINT!!!
![]() Bara sätta igång att skruva då!! ![]() Glöm int att ta bilder o beskriv!! ![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#15
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Hur går de??
![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 6th May 2025 - 06:25 |
Designed from: ![]() |