Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Lufttorken
*Michael
inlägg 23 Jun 2012, 21:11
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Inser att jag bör akta mig från att försöka gå lös på allt samtidigt. Så jag tänkte börja med att försöka förstå lufttorken.

Så här ser min ut:

IPB bild

Hur funkar dessa egentligen, och vad kan gå fel? Kan man testa funktionen på något vis eller fixa till den om den är dålig?

Kanske viktigast av allt. Sladden man ser på undersidan är urkopplad på min buss. Vad kan det få för följder. Har även sett att lufttorkar ser helt annorlunda ut när man googlar. Bör jag byta/konvertera till någon modern lösning? Och kan en lufttork som på något sätt är kass orsaka att bussen får svårt att bygga upp tryck?



Känner mig som en renodlad nybörjare så fort det rör tryckluften alltså...

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 23 Jun 2012, 23:22
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 213
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



CITAT(*Michael @ 23 Jun 2012, 21:11 ) *

Inser att jag bör akta mig från att försöka gå lös på allt samtidigt. Så jag tänkte börja med att försöka förstå lufttorken.

Så här ser min ut:

IPB bild

Hur funkar dessa egentligen, och vad kan gå fel? Kan man testa funktionen på något vis eller fixa till den om den är dålig?

Kanske viktigast av allt. Sladden man ser på undersidan är urkopplad på min buss. Vad kan det få för följder. Har även sett att lufttorkar ser helt annorlunda ut när man googlar. Bör jag byta/konvertera till någon modern lösning? Och kan en lufttork som på något sätt är kass orsaka att bussen får svårt att bygga upp tryck?



Känner mig som en renodlad nybörjare så fort det rör tryckluften alltså...

Ehh? har den där inte med smörjoljan till motorn att göra ?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 24 Jun 2012, 00:14
Inlägg #3


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Bilden visar ju egentligen hur man kollar oljan, men den stående cylindern är som jag förstått, lufttorken. Blir naturligtvis osäker nu, men innan jag gick i sill-och-nubbe-läge så har jag bestämt för mig att jag såg att slangarna gick till sådant som har med tryckluften att göra.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 24 Jun 2012, 13:15
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Jag kan rekommendera en verkstadshandbok och en reservdelsbok till aktuell buss, där finns sprängskisser på allt och reparationsanvisningar.
Sök på tradera och blocket.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 27th July 2025 - 13:54
Designed from: InfinityStyles.com