Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Luft i dieseln
*Mathias
inlägg 9 Dec 2009, 19:47
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Hej,

de senaste gångerna jag har startat min Scania har jag fått mata fram diesel med handpumpen. Den startar snällt och går som en klocla fram tills dess att filtrena är tomma. Jag hör ju tidigt att den börjar få luft i sig så då går jag och pumpar lite och sen går den som den skall.

Problemet är att jag inte kan hitta läckan (för det måste det väl vara?) Jag har letat och lyst men det går inte...........



några ideer om vad det kan bero på?

Dieselpumpen är helt nyrenoverad och justerad.

Jag är rädd för att det fryser i ledningen om den inte är 100 tät och det rinner tillbaks ....rätt eller fel?

Mvh

Mathias
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 9 Dec 2009, 21:16
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Mathias.
Det vanligaste felet är at det är slangarna mellan ram och motor som läcker. Är det av den typen som är av stålbundenslang. Då kan du såga upp pressningen försiktigt ocoh dra av slangen för att sedan montera på en vanlig bränsleslang med slanklämma. (Det är ju att föredra en riktig stålslang för brandrisk och som nötnings skydd.)
Ett annat vanligt fel är att gummipackningen eller kopparpakningarna vid förfiltret läcker.

Även anslutningen vid tanken kan det vara ett bekymmer med sitter det aluminium packningar mellan banjoskrven och sug röret så uppstår det galvaniskt element och aluminimen försvinner och pumpen suger luft.

Det kan även hända att röret mellan tanken och motorn är sönder rostat under någon gummiklämma. brukar aldrig synas förrän man tar i röret och då går det i stort sett av innuti klämman.

Kolla även handpumpen så att den inte är sliten och att den tätar när du skruvar till den. (dt gäller den gammla typen som är skruvad i pumpstången.

Suger den luft så behöver du aldrig leta läcka efter handpumpen på trycksidan för då skulle du få ett diesel läckag.

Det kan inte frysa i diesel ledningen
Tommy
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 10 Dec 2009, 20:59
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Hej Tommy och tack -


Det vanligaste felet är at det är slangarna mellan ram och motor som läcker. Är det av den typen som är av stålbundenslang. Då kan du såga upp pressningen försiktigt ocoh dra av slangen för att sedan montera på en vanlig bränsleslang med slanklämma. (Det är ju att föredra en riktig stålslang för brandrisk och som nötnings skydd.) Är det inte enklast att köpe en ny slang?


[b]Ett annat vanligt fel är att gummipackningen eller kopparpakningarna vid förfiltret läcker.
Alla är bytta....

Även anslutningen vid tanken kan det vara ett bekymmer med sitter det aluminium packningar mellan banjoskrven och sug röret så uppstår det galvaniskt element och aluminimen försvinner och pumpen suger luft. Urk, det låter jobbigt....men borde det inte innebära att den alltid suger luft? Mitt problem är ju att dieseln rinner tillbaks när den står.....

Det kan även hända att röret mellan tanken och motorn är sönder rostat under någon gummiklämma. brukar aldrig synas förrän man tar i röret och då går det i stort sett av innuti klämman.
Sökt men inte funnit...

Kolla även handpumpen så att den inte är sliten och att den tätar när du skruvar till den. (dt gäller den gammla typen som är skruvad i pumpstången. [b] bytt....

Suger den luft så behöver du aldrig leta läcka efter handpumpen på trycksidan för då skulle du få ett diesel läckag.

Det kan inte frysa i diesel ledningen
Tommy
[/quote]
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 10 Dec 2009, 21:09
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Hur jysta är backventilerna i matarpumpen? Är också en tänkbar felkälla.... sad.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 10 Dec 2009, 21:42
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



I våras gjorde jag service på vår buss. Startade bussen och den gick fint. När vi sedan någon dag senare skulle köra iväg så verkade det vara lite luft i dieseln när den stått på tomgång en stund. Behövde inte manuellt pumpa diesel då. Bestämde oss för att köra ändå då vi längtade ut. Vi körde ca 6 mil till vårt delmål och därefter stod vi still 5-6 timmar. Gick sedan jättefint att starta, men efter mindre än en minut stannade motorn. Var bombsäker på att jag fått på filtrena OK, men kollade för säkerhets skull om det läckte något. Pumpade manuellt en stund och startade igen, samma visa. Pumpa igen o sen startade den o fortsatte att gå perfekt de 5 milen vi hade kvar till vårt slutmål.

Dagen efter skulle vi köra och då var det samma igen, igång mindre än en minut. Bestämde mig då för att skruva av filtrena och återmontera dem. Efter det har jag inte haft några problem.
Så bombsäker på att de satt visade det sig att man kunde vara. Tyckte jag var ytterst noga vid bytet, men tydligen drog de i sig luft ändå så att dieseln rann tillbaka i tanken. Uppenbarligen blev det tätt runt packningarna vid andra försöket i alla fall.

Har du varit på dina filter så kanske det är där det suger luft?

Hoppas du får ordning på det snart!



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 3 Mar 2010, 12:54
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



CITAT(Tom HBV168 @ 10 Dec 2009, 20:42 ) *

I våras gjorde jag service på vår buss. Startade bussen och den gick fint. När vi sedan någon dag senare skulle köra iväg så verkade det vara lite luft i dieseln när den stått på tomgång en stund. Behövde inte manuellt pumpa diesel då. Bestämde oss för att köra ändå då vi längtade ut. Vi körde ca 6 mil till vårt delmål och därefter stod vi still 5-6 timmar. Gick sedan jättefint att starta, men efter mindre än en minut stannade motorn. Var bombsäker på att jag fått på filtrena OK, men kollade för säkerhets skull om det läckte något. Pumpade manuellt en stund och startade igen, samma visa. Pumpa igen o sen startade den o fortsatte att gå perfekt de 5 milen vi hade kvar till vårt slutmål.

Dagen efter skulle vi köra och då var det samma igen, igång mindre än en minut. Bestämde mig då för att skruva av filtrena och återmontera dem. Efter det har jag inte haft några problem.
Så bombsäker på att de satt visade det sig att man kunde vara. Tyckte jag var ytterst noga vid bytet, men tydligen drog de i sig luft ändå så att dieseln rann tillbaka i tanken. Uppenbarligen blev det tätt runt packningarna vid andra försöket i alla fall.

Har du varit på dina filter så kanske det är där det suger luft?

Hoppas du får ordning på det snart!




Hej igen,

jag vet inte vad som hände men nog frös bränsleledningen för mig allt. Sannolikt har jag väl en massa vatten i tanken. För ca en månad sedan provade jag att starta bussen genom att koppla en dunk direkt till matarpumpen. Den startade direkt och jag lät den gå en stund innan jag stängde av. Nu har det blivit plusgrader och jag tänkte starta bussen och köra och tömma tanken på vatten mm så får jag inte igång den. Jag får fram disel från handpumpen till insprutningespumpen men den släpper inte ut en droppe till spridarna. Jag lossade insprutningsröret direkt på pumpen, men det kommer inget där heller. Axel och medbringare ser ut att sitta som det skall....

Kollade stoppen men den rör sig som den skall --- vad kan det vara för fel? Pumpen är nyrenoverad, alla element är bytta ....


Ideer?


Scania k112 dvs en ds 11 maskin sitter i.....

Mvh

Mathias
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tomsa
inlägg 31 Mar 2010, 00:55
Inlägg #7


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 39
Registrerad: 24-July 09
Medlemsnummer: 1081



Ideer?


Scania k112 dvs en ds 11 maskin sitter i.....

Mvh

Mathias
[/quote]

Hei

Det hender at det samles "skit" i bunnen av diesletanken når den står lenge. Dette kan samle seg i sil i bunn av tank eller i filterglass under håndpumpen.

Ofte kan det være nok å ta av filterglasset underhåndpumpen, det er et lite plastfilter inne i denne som går greit å skylle rent.

Sjekk dette :-)Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tomsa
inlägg 25 Jun 2010, 00:13
Inlägg #8


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 39
Registrerad: 24-July 09
Medlemsnummer: 1081



Hvordan gikk det med denne saken da?? haee.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 14th July 2025 - 17:15
Designed from: InfinityStyles.com