Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> SkiljerelĂ€, eller annan lösning?
Tom HBV168
inlägg 30 Jan 2009, 12:54
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Frćn: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Hej!

I förra fredagens chatt pÄbörjades ett mycket intressant Àmne som jag skulle vilja att vi tar upp igen (Tommy)!

Ämnet berörde bl.a. laddning av batteribankar och sĂ„klart har jag frĂ„gor i amnet:
Kan nÄgon förklara för mig varför det Àr förkastligt att via vanligt skiljerelÀ styrt av D+ pÄ generatorn koppla ihop och dÀrmed ladda bÄda batteribankarna samtidigt efter start?
Är det nĂ„gon skillnad om man anvĂ€nder ett spĂ€nningsstyrt skiljerelĂ€?

Det jag Àr ute efter Àr ju sÄklart att bÄda batteribankarna skall laddas sÄ fort man startar motorn. AlltsÄ har man en batteribank till sjÀlva bussen och dess elektronik och en separat bank till bodelen (pumpar, belysning, TV, u name it).

Jag hade tÀnkt anvÀnda artikelnummer 58404043 frÄn http://www.abkati.se/abkati_pdf/katalogdel...atalogdel_F.pdf men kanske det Àr bÀttre att lösa det med ett spÀnningsstyrt relÀ eller rent av starta pÄ bodelsbanken och ha startbatterierna som backup?



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 30 Jan 2009, 14:03
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!

En generator ger ju en viss mÀngd ström och den ska ej belastas med för mÄnga Amperetimmar i batterikapacitet. LÄt sÀga att en generator fÄr lastas med max 250 Ah och du har 130 Ah startbatterier sÄ kan du ladda ytterligare 120 Ah batterier i bodelen. Har du mer batterier Àn sÄ kan man dela upp det i grupper och manuellt vÀlja (med en huvudströmbrytare per batterigrupp) vilka som ska kopplas in pÄ laddning.

mvh Bertil action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 30 Jan 2009, 15:09
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Frćn: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Jag hade tÀnkt att koppla det hela sÄ hÀr:

Bifogad bild

Men det kanske Àr lÀge att fundera ut en annan lösning pÄ det hela? En laddningsfördelare eller spÀnningsstyrt skiljerelÀ Àr kanske pÄ sin plats?
Att köra med manuell strömbrytare tror jag inte funkar rent praktiskt - man kommer till 100% att glömma slÄ om den titt som tÀtt smile.gif

En generator laddar bara max vad den Àr specificerad för, och det enda som hÀnder om man har för mÄnga AH i sin batteribank Àr ju att den inte hinnar ladda alla om man inte kör generatorn tillrÀckligt lÀnge.


--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 30 Jan 2009, 18:49
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV GĂ€st
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Det Àr vÀl egentligen tvÄ saker man vill undvika...

att man tömmer startbatterierna vid förbrukning och strömstörtning mellan de olika batteribankerna.

Jag har ett spÀnningstyrt skiljerelÀ med halvledardiod i vilket innebÀr att den öppnar nÀr startbatteriet nÄtt 27.3 volt och stÀnger vid 25.8 volt. Det innebÀr bara att laddningen till mina bobatterier startas nÀr en överkapacitet finns. Det kan heller aldrig bli ngn strömstörtning dÄ min stora bodels bank (640 Ah 24 volt gelbatterier) eventuellt Àr helt tom dÄ de snabbt sÀnker spÀnningen i startbatterierna sÄ att skiljerelÀet stÀnger.

Har ingen animng om det Àr optimalt, men det fungerar bra. Tror att jag har 50mm2 kabel emellan bankerna.

Det finns en tredje aspekt man bör ta med och det Àr eventuell gnistbildning. SÄ hÀr stora batteribanker Àr ju inte helt ofarligt.

Ang generator sÄ Àr vÀl inte bussgeneratorer de mest optimerade, varför man bör kunna belasta dem maximalt i princip hela tiden. Givitvis slits slitdelarna mer Àn om den laddar minimalt.

Jag kan inget om detta egentligen men elmotorverkstaden som renoverade och trimmade min generator försökte förklara det för mig.



CITAT(Tom HBV168 @ 30 Jan 2009, 14:09 ) *

Jag hade tÀnkt att koppla det hela sÄ hÀr:

Bifogad bild

Men det kanske Àr lÀge att fundera ut en annan lösning pÄ det hela? En laddningsfördelare eller spÀnningsstyrt skiljerelÀ Àr kanske pÄ sin plats?
Att köra med manuell strömbrytare tror jag inte funkar rent praktiskt - man kommer till 100% att glömma slÄ om den titt som tÀtt smile.gif

En generator laddar bara max vad den Àr specificerad för, och det enda som hÀnder om man har för mÄnga AH i sin batteribank Àr ju att den inte hinnar ladda alla om man inte kör generatorn tillrÀckligt lÀnge.

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 31 Jan 2009, 23:02
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Frćn: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
Jag skall nu försöka redogöra min erfarenhet vad det gÀller inkoppling av start och bodelsbatterier.

Man har tvÄ av varandra helt oberoende batteripack. bÄda Àr dimitionerade med en kabelarea pÄ minst 35 kvadrat, Àr kabel lÀngden lÀngre Àn 3 meter bör man ha 50 kvadrat. detta gÀller Àven pÄ minus sidan.
Man jordförbinder varge 24 volts pack till Jord Chassi.

Startbatteri
Plusspolen pÄ batteripack 1 vi kallar det startbatteri drar man till en manuell huvudstrÀmbrytare och ansluter till den ena anslutningen vi kallar den anslutning (1) Den andra anslutningen (2) ansluter man batterikabelen som gÄr till startmotorn.

Bodelsbatteri
Plusspolen pÄ Batteripack 2 vi kallar det bodelsbatteri drar man till en manuellströmbrytare och ansluter till anslutning (1) den andra anslutningen nr (2) pÄ bodelsbrytaren drar man en kabel till anslutning (2) till Startbatteriets huvudströmsbrytare.

Funktionen med detta Àr att man kan samköra bÄda systemen samtidigt och man kan anvÀnda ett i taget om man vill.

Jag gör som sÄ
att nÀr jag startar hemmifrÄn pÄ min resa sÄ har jag bÄda batteripacken anslutna. vid första stoppet sÄ tar jag ur brytaren för startbatterierna och lÀgger pÄ instrumentbrÀdan vÀl synlig sÄ jag vet att den Àr dÀr. Vid det stoppet Àr bÄda batteripacken full laddade.
Resan fortsÀtter nu endast pÄ bodelsbatterierna som dÄ Àr anslutna till allt vad som gÀller el i bussen. Startbatterierna stÄr helt frÄnkopplade.
NÀr man sen startar efter nÄgra nÀtters stillestÄnd sÄ startar man som vanligt pÄ bodelsbatterierna och generatorn fÄr dÄ ladda mot ett batteripack som har lÄg spÀnningspotentsial vi leker med tanken att batteriet har endast 20 volt kvar, alltsÄ generatarn ger vad batteriet krÀver.
Om inte bussen skulle starta sÄ slÄr man pÄ brytaren för startbatterierna och startar bussen. nÀr bussen startat sÄ slÄr man av startbatteriet igen och lÀgger tillbaka nyckelen pÄ instrumentbrÀdan. Startbatterierna har endast utfört en start och behöver inte laddas utan bodelen skall ha allt.

Om vi nu tĂ€nker pĂ„ skiljerelĂ€er och dioder spĂ€nningsvakter mm mm sĂ„ fungerar det ocksĂ„ men vi fĂ„r inte samma laddningsefekt pĂ„ bodelsbatterierna. Anledningen Ă€r att generatorn styrs av ett laddningsrelĂ„ som Ă€r spĂ€nnings styrt ju högre spĂ„nningen kommer upp ju mindre ström (amp) lĂ€mnar generatorn. Är startbatterierna med i inkopplingen som dĂ„ Ă€r full laddade sĂ„ skickar den signalen till regulatorn att jag behöver ingen mera ström och laddningen blir dĂ„ mindre.

Jag vet att mÄnga pÄstÄr att nÀr batteripacken blir samankopplade sÄ jÀmnar det ut sig. men fel tycker jag.

JÀmnför med tvÄ hinkar vatten ena hinken tom den andra full.Hinkarna fylls allt saktare allteftersom dom nÄr kanten. Ena hinken Àr tom sÄ dÀr kan man fylla pÄ med fullt flöde. den andra Àr full och vill inte ha nÄgot. Om man nu gÄr pÄ den teorin att man tömmer över halva hinken till den andra, dÄ Àr man ju redan halvÀgs pÄ laddningen och flödet minskar,
Samtidigt att strömen flyter frÄn startbatteriet till bodelsbatteriet.

Jag har kollat detta mycket noga och det visar sig att nÀr jag startar pÄ förbrukade bodelsbatterier sÄ laddar generatorn ca 65 amp och slÄr jag pÄ startbatterierna sÄ sjunker laddningen till ca 25 amp, slÄr jag av igen sÄ laddar det 65amp.
Jag Àr övertygat att detta ger bÀsta laddningen och det har funkat sen 1986. jag har vid tvÄ tillfÀllen fÄtt anvÀnda startbatterierna för att komma igÄng sÄ det har inte varit nÄgon risk för glömska och att bli strömlös.
( FÖRSTA STOPP BRYTARE UR)

Detta var ett lÄngt innlÀgg. jag försökte att göra ett kopplings schema men misslyckades. Àr nÄgon intreserad sÄ hör av er.

Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 31 Jan 2009, 23:27
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Frćn: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



OK, nu fattar jag vad du menar med att spÀnningen gör att generatorn inte ger max laddningsström!
Dock finns ju (dyra) automatiska lösningar i form av laddningsfördelare (nu har vi passerat skiljerelÀstadiet). Denna t.ex.: http://www.odelco.se/webshop/laddford/cd75150.html
Jag saxar lite frÄn sidan:
Laddningsfördelningen sker enligt principen, att mest urladdad batteribank fÄr största laddningsströmmen.
Via den andra ingÄngen kan man sÀnka laddningsspÀnningen till startbatteriet med 0,7 V, sÄ att det inte överladdas. Detta Àr en fördel bl.a. nÀr man har en stor batteribank till förbrukningen och behöver köra lÀnge för att den skall bli full. Eller har en laddningsregulator som lÀmnar högre spÀnning Àn normalt. Eller har olika typer av batterier till förbrukning och start.

Den mest kostnadseffektiva lösningen verkar ju dock vara att helt enkelt i normalfallet starta pÄ bodelsbatterierna och ta till startbatterierna endast i nödfall som du sÀger.
Jag ger mig dock tusan pĂ„ att jag kommer att glömma "FÖRSTA STOPP BRYTARE UR", fast nĂ€r man upptĂ€ckt hur jobbigt DET Ă€r sĂ„ kanske man anstrĂ€nger sig för att komma ihĂ„g det lite mer? smile.gif

Vart kan man hitta strömbrytare som klarar alla dessa ampere? Och var kan man hitta 50 kvadrats kabel för ÀndamÄlet?

Stort tack för din redogörelse!



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 14th May 2025 - 22:27
Designed from: InfinityStyles.com