![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Tom HBV168 |
![]() ![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Frćn: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Hej!
I förra fredagens chatt pĂ„börjades ett mycket intressant Ă€mne som jag skulle vilja att vi tar upp igen (Tommy)! Ămnet berörde bl.a. laddning av batteribankar och sĂ„klart har jag frĂ„gor i amnet: Kan nĂ„gon förklara för mig varför det Ă€r förkastligt att via vanligt skiljerelĂ€ styrt av D+ pĂ„ generatorn koppla ihop och dĂ€rmed ladda bĂ„da batteribankarna samtidigt efter start? Ăr det nĂ„gon skillnad om man anvĂ€nder ett spĂ€nningsstyrt skiljerelĂ€? Det jag Ă€r ute efter Ă€r ju sĂ„klart att bĂ„da batteribankarna skall laddas sĂ„ fort man startar motorn. AlltsĂ„ har man en batteribank till sjĂ€lva bussen och dess elektronik och en separat bank till bodelen (pumpar, belysning, TV, u name it). Jag hade tĂ€nkt anvĂ€nda artikelnummer 58404043 frĂ„n http://www.abkati.se/abkati_pdf/katalogdel...atalogdel_F.pdf men kanske det Ă€r bĂ€ttre att lösa det med ett spĂ€nningsstyrt relĂ€ eller rent av starta pĂ„ bodelsbanken och ha startbatterierna som backup? -------------------- |
Bertil HBV30 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
En generator ger ju en viss mÀngd ström och den ska ej belastas med för mÄnga Amperetimmar i batterikapacitet. LÄt sÀga att en generator fÄr lastas med max 250 Ah och du har 130 Ah startbatterier sÄ kan du ladda ytterligare 120 Ah batterier i bodelen. Har du mer batterier Àn sÄ kan man dela upp det i grupper och manuellt vÀlja (med en huvudströmbrytare per batterigrupp) vilka som ska kopplas in pÄ laddning. mvh Bertil ![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Frćn: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Jag hade tÀnkt att koppla det hela sÄ hÀr:
![]() Men det kanske Àr lÀge att fundera ut en annan lösning pÄ det hela? En laddningsfördelare eller spÀnningsstyrt skiljerelÀ Àr kanske pÄ sin plats? Att köra med manuell strömbrytare tror jag inte funkar rent praktiskt - man kommer till 100% att glömma slÄ om den titt som tÀtt ![]() En generator laddar bara max vad den Àr specificerad för, och det enda som hÀnder om man har för mÄnga AH i sin batteribank Àr ju att den inte hinnar ladda alla om man inte kör generatorn tillrÀckligt lÀnge. -------------------- |
*Mathias |
![]()
Inlägg
#4
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV GĂ€st Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Det Àr vÀl egentligen tvÄ saker man vill undvika...
att man tömmer startbatterierna vid förbrukning och strömstörtning mellan de olika batteribankerna. Jag har ett spÀnningstyrt skiljerelÀ med halvledardiod i vilket innebÀr att den öppnar nÀr startbatteriet nÄtt 27.3 volt och stÀnger vid 25.8 volt. Det innebÀr bara att laddningen till mina bobatterier startas nÀr en överkapacitet finns. Det kan heller aldrig bli ngn strömstörtning dÄ min stora bodels bank (640 Ah 24 volt gelbatterier) eventuellt Àr helt tom dÄ de snabbt sÀnker spÀnningen i startbatterierna sÄ att skiljerelÀet stÀnger. Har ingen animng om det Àr optimalt, men det fungerar bra. Tror att jag har 50mm2 kabel emellan bankerna. Det finns en tredje aspekt man bör ta med och det Àr eventuell gnistbildning. SÄ hÀr stora batteribanker Àr ju inte helt ofarligt. Ang generator sÄ Àr vÀl inte bussgeneratorer de mest optimerade, varför man bör kunna belasta dem maximalt i princip hela tiden. Givitvis slits slitdelarna mer Àn om den laddar minimalt. Jag kan inget om detta egentligen men elmotorverkstaden som renoverade och trimmade min generator försökte förklara det för mig. Jag hade tÀnkt att koppla det hela sÄ hÀr: ![]() Men det kanske Àr lÀge att fundera ut en annan lösning pÄ det hela? En laddningsfördelare eller spÀnningsstyrt skiljerelÀ Àr kanske pÄ sin plats? Att köra med manuell strömbrytare tror jag inte funkar rent praktiskt - man kommer till 100% att glömma slÄ om den titt som tÀtt ![]() En generator laddar bara max vad den Àr specificerad för, och det enda som hÀnder om man har för mÄnga AH i sin batteribank Àr ju att den inte hinnar ladda alla om man inte kör generatorn tillrÀckligt lÀnge. |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Frćn: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Jag skall nu försöka redogöra min erfarenhet vad det gĂ€ller inkoppling av start och bodelsbatterier. Man har tvĂ„ av varandra helt oberoende batteripack. bĂ„da Ă€r dimitionerade med en kabelarea pĂ„ minst 35 kvadrat, Ă€r kabel lĂ€ngden lĂ€ngre Ă€n 3 meter bör man ha 50 kvadrat. detta gĂ€ller Ă€ven pĂ„ minus sidan. Man jordförbinder varge 24 volts pack till Jord Chassi. Startbatteri Plusspolen pĂ„ batteripack 1 vi kallar det startbatteri drar man till en manuell huvudstrĂ€mbrytare och ansluter till den ena anslutningen vi kallar den anslutning (1) Den andra anslutningen (2) ansluter man batterikabelen som gĂ„r till startmotorn. Bodelsbatteri Plusspolen pĂ„ Batteripack 2 vi kallar det bodelsbatteri drar man till en manuellströmbrytare och ansluter till anslutning (1) den andra anslutningen nr (2) pĂ„ bodelsbrytaren drar man en kabel till anslutning (2) till Startbatteriets huvudströmsbrytare. Funktionen med detta Ă€r att man kan samköra bĂ„da systemen samtidigt och man kan anvĂ€nda ett i taget om man vill. Jag gör som sĂ„ att nĂ€r jag startar hemmifrĂ„n pĂ„ min resa sĂ„ har jag bĂ„da batteripacken anslutna. vid första stoppet sĂ„ tar jag ur brytaren för startbatterierna och lĂ€gger pĂ„ instrumentbrĂ€dan vĂ€l synlig sĂ„ jag vet att den Ă€r dĂ€r. Vid det stoppet Ă€r bĂ„da batteripacken full laddade. Resan fortsĂ€tter nu endast pĂ„ bodelsbatterierna som dĂ„ Ă€r anslutna till allt vad som gĂ€ller el i bussen. Startbatterierna stĂ„r helt frĂ„nkopplade. NĂ€r man sen startar efter nĂ„gra nĂ€tters stillestĂ„nd sĂ„ startar man som vanligt pĂ„ bodelsbatterierna och generatorn fĂ„r dĂ„ ladda mot ett batteripack som har lĂ„g spĂ€nningspotentsial vi leker med tanken att batteriet har endast 20 volt kvar, alltsĂ„ generatarn ger vad batteriet krĂ€ver. Om inte bussen skulle starta sĂ„ slĂ„r man pĂ„ brytaren för startbatterierna och startar bussen. nĂ€r bussen startat sĂ„ slĂ„r man av startbatteriet igen och lĂ€gger tillbaka nyckelen pĂ„ instrumentbrĂ€dan. Startbatterierna har endast utfört en start och behöver inte laddas utan bodelen skall ha allt. Om vi nu tĂ€nker pĂ„ skiljerelĂ€er och dioder spĂ€nningsvakter mm mm sĂ„ fungerar det ocksĂ„ men vi fĂ„r inte samma laddningsefekt pĂ„ bodelsbatterierna. Anledningen Ă€r att generatorn styrs av ett laddningsrelĂ„ som Ă€r spĂ€nnings styrt ju högre spĂ„nningen kommer upp ju mindre ström (amp) lĂ€mnar generatorn. Ăr startbatterierna med i inkopplingen som dĂ„ Ă€r full laddade sĂ„ skickar den signalen till regulatorn att jag behöver ingen mera ström och laddningen blir dĂ„ mindre. Jag vet att mĂ„nga pĂ„stĂ„r att nĂ€r batteripacken blir samankopplade sĂ„ jĂ€mnar det ut sig. men fel tycker jag. JĂ€mnför med tvĂ„ hinkar vatten ena hinken tom den andra full.Hinkarna fylls allt saktare allteftersom dom nĂ„r kanten. Ena hinken Ă€r tom sĂ„ dĂ€r kan man fylla pĂ„ med fullt flöde. den andra Ă€r full och vill inte ha nĂ„got. Om man nu gĂ„r pĂ„ den teorin att man tömmer över halva hinken till den andra, dĂ„ Ă€r man ju redan halvĂ€gs pĂ„ laddningen och flödet minskar, Samtidigt att strömen flyter frĂ„n startbatteriet till bodelsbatteriet. Jag har kollat detta mycket noga och det visar sig att nĂ€r jag startar pĂ„ förbrukade bodelsbatterier sĂ„ laddar generatorn ca 65 amp och slĂ„r jag pĂ„ startbatterierna sĂ„ sjunker laddningen till ca 25 amp, slĂ„r jag av igen sĂ„ laddar det 65amp. Jag Ă€r övertygat att detta ger bĂ€sta laddningen och det har funkat sen 1986. jag har vid tvĂ„ tillfĂ€llen fĂ„tt anvĂ€nda startbatterierna för att komma igĂ„ng sĂ„ det har inte varit nĂ„gon risk för glömska och att bli strömlös. ( FĂRSTA STOPP BRYTARE UR) Detta var ett lĂ„ngt innlĂ€gg. jag försökte att göra ett kopplings schema men misslyckades. Ă€r nĂ„gon intreserad sĂ„ hör av er. Tommy HBV 1 |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#6
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Frćn: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
OK, nu fattar jag vad du menar med att spÀnningen gör att generatorn inte ger max laddningsström!
Dock finns ju (dyra) automatiska lösningar i form av laddningsfördelare (nu har vi passerat skiljerelĂ€stadiet). Denna t.ex.: http://www.odelco.se/webshop/laddford/cd75150.html Jag saxar lite frĂ„n sidan: Laddningsfördelningen sker enligt principen, att mest urladdad batteribank fĂ„r största laddningsströmmen. Via den andra ingĂ„ngen kan man sĂ€nka laddningsspĂ€nningen till startbatteriet med 0,7 V, sĂ„ att det inte överladdas. Detta Ă€r en fördel bl.a. nĂ€r man har en stor batteribank till förbrukningen och behöver köra lĂ€nge för att den skall bli full. Eller har en laddningsregulator som lĂ€mnar högre spĂ€nning Ă€n normalt. Eller har olika typer av batterier till förbrukning och start. Den mest kostnadseffektiva lösningen verkar ju dock vara att helt enkelt i normalfallet starta pĂ„ bodelsbatterierna och ta till startbatterierna endast i nödfall som du sĂ€ger. Jag ger mig dock tusan pĂ„ att jag kommer att glömma "FĂRSTA STOPP BRYTARE UR", fast nĂ€r man upptĂ€ckt hur jobbigt DET Ă€r sĂ„ kanske man anstrĂ€nger sig för att komma ihĂ„g det lite mer? ![]() Vart kan man hitta strömbrytare som klarar alla dessa ampere? Och var kan man hitta 50 kvadrats kabel för Ă€ndamĂ„let? Stort tack för din redogörelse! -------------------- |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 14th May 2025 - 22:27 |
Designed from: ![]() |