Utskrivbar version av ett ämne

Klicka här för att visa ämnet i dess ursprungliga format

HBV:s forum _ Övrigt _ Köra i Miljözon

Skapat av: Bertil HBV30 14 Dec 2011, 19:49

Hej!

Tänkte informera om det jag fått från EcoPar.

mvh Berra



Försök alltid att ha så ren ecoPar som möjligt i tanken, typ över 96 %.
Så att bara någon / några liter dieselolja blandas med EcoPar,
då du tankar 100 liter EcoPar. Då är det glasklart för polisen och
vid provtagning + analys av vad du har i tanken, att du kör på ett
alternativt drivmedel, INTE vanlig dieselolja. och då får du köra in
ett gammalt fordon i miljözon.

Ett sätt att åstadkomma ren EcoPar i tanken, är att köra upp det som är i tanken,
så bilen nästan går "torrt", och sedan tanka i några liter EcoPar från en reservdunk.

Sedan kör man några mil till, och därefter tankar man EcoPar igen. Då blir det
väldigt ren EcoPar i tanken, om man tankar mycket EcoPar 2:a gången.

Med vänlig hälsning, Andreas Eklund på EcoPar.

Skapat av: Lars och Elisabet HBV 251 14 Dec 2011, 21:37

Bra info!!
Ecopar har jag sstött på tidigare, gjorde ett litet projekt om alternativa bränslen. Undras vem som säljer deras grejor här i norra Jämtland?!?!

Skapat av: Bertil HBV30 14 Dec 2011, 21:52

Hej!
Du behöver EcoPar när du ska in i samhällen längre söderut så det är nog inget stort problem. Ska du till Fjollträsk kan du tanka i Uppsala.
Det finns fler ställen längre söderut. Enda bekymret är att uppnå tillräckligt hög koncentration av EcoPar i bränslet.
mvh Berra action-smiley-030.gif

Skapat av: Börje HBV216 14 Dec 2011, 22:35

Man undrar vad detta mirakel kan kosta?

Börje
HBV216

Skapat av: Bertil HBV30 14 Dec 2011, 23:04

Hej!
I ett brev från leverantören stod det:
"Alla Bussresearrangörer, som hämtar och lämnar passagerare i storstad, i miljözon, och i överigt kör utanför miljözon; Varför ska ni behöva köpa en ny coach för 5 miljoner kr, när ni istället kan tanka EcoPar, som kostar några hundra kr mer per tankning?"
När jag kollat närmare återkommer jag om pris.
mvh Berra

Skapat av: Lars och Elisabet HBV 251 15 Dec 2011, 20:28

Lysande! Ska bli intressant!

Skapat av: Bertil HBV30 16 Dec 2011, 16:06

Hej!
Svar inkommit så nu söker jag bara svar på literpriset.
mvh Berra action-smiley-030.gif


De flesta fordon drar t.o.m. mindre bränsle, då de tankas med
EcoPar. Ofta drar de 3 till 5 % mindre drivmedel per mil.
Andra fordon får mer motoreffekt, och blir starkare / piggare.

Syntetiska paraffiniska drivmedel är bättre för en dieselmotor än
vanlig, råoljebaserad dieselolja. Förutom att avgaserna blir mycket
renare och mycket mindre irriterande i ögon, näsa, svalg och lungor.

Med vänlig hälsning, och GOD JUL !

Andreas Eklund
EcoPar AB

Skapat av: TomasHBV85 16 Dec 2011, 18:05

haee.gif hej där hur blir det med dom dära diselbakterier och parafinet då som geggar igen spridarna om det står en längre tid eller har jag fel
mvh tomas och kristina

Skapat av: Lars och Elisabet HBV 251 16 Dec 2011, 21:17

http://www.ecopar.se/pages/default.asp?SectionID=862

Skapat av: TomasHBV85 17 Dec 2011, 13:46

haee.gif läste om eco par men det står inget om vad det är för typ av disel och om det här med parafin och diselbakterier vissa dissel sorter klumpar sej om det står förlänge i behållare.
vi har testa många sorter disel på arbetet vi är tveksamma på ecopar och sen finns den inte överallt så det blir ju mycket dyrare om man ska leta efter pumpen mvh tomas

Skapat av: Bertil HBV30 19 Dec 2011, 12:35

Vanlig dieselolja innehåller RME (raps-metyl-ester)
som är bra mat till bakterier och svampar. Då får man gegga i tanken
och igensata filter. EcoPar innehåller ingen RME. Och ingen fukt.
Det blir inga mikroorganismer och därmed inget klägg.

"paraffinering" i dieselolja med dåliga köldegenskaper har INGENTING med det syntetiska drivmedlet EcoPar att göra. EcoPar är lättflytande ner till ca minus 35 grader C.

Mvh / Andreas Eklund på EcoPar AB.

Skapat av: TomasHBV85 19 Dec 2011, 18:20

tack bertil det var ett bra svar det var det jag undrade över nu ska vi söka efter ecopark disel
tack igen
mvh tomas

Skapat av: Lars och Elisabet HBV 251 19 Dec 2011, 20:20

Hmmm, jag undrar om dom har kvar teststället utanför Sollefteå!?! Måste nog kolla det!

Skapat av: Benny HBV 249 18 Jan 2012, 19:43

CITAT(Bertil HBV30 @ 16 Dec 2011, 16:06 ) *

Hej!
Svar inkommit så nu söker jag bara svar på literpriset.
mvh Berra :vink


De flesta fordon drar t.o.m. mindre bränsle, då de tankas med
EcoPar. Ofta drar de 3 till 5 % mindre drivmedel per mil.
Andra fordon får mer motoreffekt, och blir starkare / piggare.

Syntetiska paraffiniska drivmedel är bättre för en dieselmotor än
vanlig, råoljebaserad dieselolja. Förutom att avgaserna blir mycket
renare och mycket mindre irriterande i ögon, näsa, svalg och lungor.

Med vänlig hälsning, och GOD JUL !

Andreas Eklund
EcoPar AB



Då du undertecknar dina inlägg me

Skapat av: Bertil HBV30 18 Jan 2012, 20:00

@Benny
"undertecknar dina inlägg me" vaddå?

mvh Berra action-smiley-030.gif

Skapat av: Benny HBV 249 19 Jan 2012, 21:32

CITAT(Bertil HBV30 @ 18 Jan 2012, 20:00 ) *

@Benny
"undertecknar dina inlägg me" vaddå?

mvh Berra action-smiley-030.gif


Med EcoPar AB skulle det stå.....är det så att du jobbar där och försöker sälja detta "mirakelbränsle" ?

Skapat av: Bertil HBV30 19 Jan 2012, 21:45

Hej!

Jag avslutar inte mina inlägg med något firmanamn.
Däremot avslutar Andreas Eklund som svarat på våra frågor med sitt namn och företaget han jobbar för.

mvh Berra action-smiley-030.gif
p.s. Så avslutar jag mina inlägg

Skapat av: Benny HBV 249 19 Jan 2012, 22:19

Jag missupfattade tydligen....förstod inte att du citerade honom.

/Benny :-)

Skapat av: Börje HBV216 19 Jan 2012, 23:06

När jag tittar i vår matrikel så verkar en klar övervikt av
våra bussar vara äldre än 30 år - och veteranfordon är väl
undantagna från miljözonsregler. Här i Sverige, Danmark,
Tyskland med flera länder.

Ibland är det en fördel att ha en "gammal häck" men det är
ju verkligen kanonbra att Ecopar finns för de lite fräschare medelålders bussarna... thumbup.gif

Börje



Skapat av: *Mathias 23 Jan 2012, 16:59

I Sverige har jag klarat mig undan miljözonsfrågan genom Pb II registreringen, då man i definitionen av tung fordon definierar det som bussar eller lastbilar.

Det har varit lite argumentation som behövts men poliserna ifråga har accepterat det till slut.

Detta fungerar dock inte i Tyskland då de har krav som är oberoende av fordonsdefinition. Jag är också tveksam till om min tyska skulle ta mig igenom ett ecopar-case i Berlin exempelvis....

/Mathias

CITAT(Börje HBV216 @ 19 Jan 2012, 23:06 ) *

När jag tittar i vår matrikel så verkar en klar övervikt av
våra bussar vara äldre än 30 år - och veteranfordon är väl
undantagna från miljözonsregler. Här i Sverige, Danmark,
Tyskland med flera länder.

Ibland är det en fördel att ha en "gammal häck" men det är
ju verkligen kanonbra att Ecopar finns för de lite fräschare medelålders bussarna... thumbup.gif

Börje


Powered by Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)